torsdag 26 augusti 2010

I valet och kvalet

Jag börjar redan bli trött på valen och ändå är det ca 24 dagar kvar. Dock vet jag hur jag ska rösta men inte var jag ska rösta. Men det framgår nog på Röstkortet som kommer snart. Frågan är visserligen vilken fråga som är viktigast. Hm, som vanligt tror jag att det helt beror på vilken generation man tillhör. Är man ung och arbetslös är självklart jobbfrågan viktig men man kanske är mindre intresserad av vård och omsorg. En fiskare kanske har en helt annan agenda än att rösta på det parti som vill behålla RUT-avdrag och som pensionär orkar man kanske inte bry som om hur skolpolitiken kan se ut. Hm, ja det är ett gissel och det som lovas nu kommer ju självklart inte hållas sedan. Så vad det egentligen handlar om är ju att det parti eller block som är bäst på att tuta i oss vaga löften kommer att vinna.
Nä, nu orkar jag inte valvaka mer. Dock vill jag ändå nog påstå att valet den 19 september kan bli något av det jämnaste och ovissaste i modern tid så den kvällens valvaka kan bli riktigt riktigt spännande.

Fastnade idag i två program om de utlösande faktorerna till 9/11. För er som kan er terrorhistoria vet att 9/11 kanske var kulmen av diverse händelser som började långt tidigare. Bomberna mot USA´s ambassader i Kenya och Tanzania var liksom bara aptitretare. Programmen kan ni se på SVT Play och dessa händelser kan kanske komma att gå till historien i stil med andra mer eller mindre viktiga saker som fått oss att inse att världen är förändrad.
Efter attentaten i Nairobi och Tanzania följde även attentat på Bali, i London och i Madrid.... som sagt kanske är var 9/11 slutet på denna resa, eller var den bara början av vad som komma skall.
Backar vi några decennier var flygkapningar ett ganska så vanligt sätt att påvisa sina åsikter men denna typ av verksamhet har ju mer eller mindre upphört. Så på sätt och vis kan det kännas tryggt där man står i säkerhetskontrollen i strumpor och med en fast hand i linningen för att inte tappa byxorna då man fått ta av sig skärpet... Japp, it is a wounderful world...

Som ni ser har jag bytt layout och design på bloggen. Det beror på att jag håller på att göra om hela upplägget så just nu är det bara en liten pausversion, eller vad man ska kalla det. Bilden är från Long Beach på Phi Phi Island och fotografen, dvs jag sitter och slappar i en solstol under palmernas skugga. Så nu slipper ni fråga var, när och hur. Får dock se när tid finnes till ytterligare finslipning men det sker när det sker.

På återhörande!
E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar