fredag 12 november 2010

På te med Gromit

Så är ännu en vecka lagt till handlingarna. Regnet faller, kvällarna är mörka och temperaturen envisas att ligga runt 10 grader. Jag har försökt att göra det bästa av situationen och sitter och meckar med mina modeller. Det är svårt men nu har jag bestämt mig för att jag ska jobba efter skalan 1:50 så allt över eller under kastas bort. I helgen är det dags att köra hem lite sten, även de i lagom storlek. Sedan tror jag det börjar ta form. Jag har dock reviderat tankarna om ett enormt diorama utan det får bli olika sektioner som dock i mån av plats ska kunna sättas ihop. Hm, ja det kan ju bli spännande det här.

Annars är det ju årstiden då man helst sitter inne, dricker te och tänder ljus i olika former. Efter lite sporadiskt bläddrande i tidningar som Sköna Hem, Plaza, Elle Interiör och Residence så kan man helt klart säga att ljusstakar är och kommer förbli på modet. Visst, designen är ju varierande men andemeningen är ändå den samma. Själv gillar jag Menu´s produktlinje som heter Lighthouse. Men smaken är ju som baken och baken smakar inget gott.




”Vi har kris i mitt parti”, citat av Mona Sahlin i dagens Expressen. Hm, kanske det enda hon sagt på sista tiden som faktiskt är 100% sant.

Står vi inför en helt ny utmaning den dagen kineserna konsumerar så mycket att vi i väst inte längre kan köpa deras saker? Idag exporterar Kina miljoner ton gods varje dag till oss men i takt med att levnadsstandarden höjs kommer även kraven från dom själva att vilja konsumera samma saker som vi. Redan nu tror analytiker att det kan leda till akut komponentbrist på sina håll och de råvaror som kineserna har idag kan mer eller mindre komma att stanna just i Kina, för kineserna. Spännande tanke idag men skrämmande imorgon kanske. Jag tror inte vi inser vidden av den kinesiska marknaden. I Kina går det att bli månmiljonär på att sälja..tja tandkräm. Nåja, den som lever får se men det är spännande att följa ett land gå från kommunism till kapitalism.

Well, kanske lika bra att bara köpa sig en liten stuga i skogen, leva av vad jorden ger och ta sig en kopp te då och då.


På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar