torsdag 21 november 2013

Spegel spegel på väggen där, varför blir man aldrig kär?

Hej hej!

Ännu en ofrivilligt lång dag och klockan hade hunnit passera 19 innan jag kunde bege mig hemåt. Brukar alltid vara mycket att göra sista månaderna på året men detta år är extremt. Det har varit mycket redan innan kan man liksom säga. Parallellt med allt detta är det halvt om halvt uppror efter att nya uppdateringar och uppgraderingar gjort på alla våra datorer. Många av oss kör speciella applikationer som helt enkelt inte funkar efter uppdateringen. Ett exempel är att om du kör Internet Explorer version 11 funkar inte vissa program eftersom dom enbart stöder IE 9 och 10. Där har vi problem nummer ett. Kör man exempelvis Morzilla Firefox funkar inte det heller med vissa applikationer nu efter som det är applikationerna som uppdaterats. Och så där håller det liksom på. För att kunna nedgradera från IE 11 till IE 10 eller lägre är heller inte en dans på rosor, tro mig. Nu lyckades jag mickla lite på egen hand och till slut fick jag ordning på mina egna appar. Problemet var bara att mappen för dokumentation och rutinbeskrivningar hade också uppdaterats. Så när jag skulle in och hämta text m.m fick jag ganska så enkelt med koncist meddelande på skärmen, " Åtkomst nekad. Kontakta administratör"! Hm, skärmen hade lika gärna kunnat peka finger åt mig. Ja, vår it-avdelning har självklart fått en hel del klagomål och kritik, men tydligen är det inte deras fel eftersom all denna uppdatering och allmänt skit kommer från högsta ort, dvs från koncernledningen. Målet är att alla koncernens datorer ska vara klara innan årsskiftet. Detta har i sin tur gjort att man inte hunnit testa allt innan....SUCK!
Men droppen för de flesta kom nog när alla insåg att lönespecifikationerna som publicerades idag inte kunde läsas av någon. Gissa varför? Japp, "Åtkomst nekad. Kontakta administratör!.....
Nä, nog om detta!

Nu vankas det snart helg. En helg som kan bli ganska så spännande. Ny-E kommer på besök och har jag tur kanske det blir ett nytt kontrakt. Sedan ska jag iväg och julshoppa lite tänkte jag. Fick blodad tand sist jag var iväg. Frågan är bara hur mycket jag ska spendera. Men men, det löser sig säkert. Men helgen ska jag dock börja med en god middag på kött, pommes och EG´s pepparsås, den hemliga ni vet. Det är jag banne mig värd. Så här gott kan det nämligen se ut:
Nu bjöds det även på sallad men det vet i katten och det blir i mitt lilla hem. Hm, jo det blir det nog. Lite "blommor" är ju nyttigt sägs det. Men annars blir det nästan en identiskt middag likt den på bilden. Hm, ja jag får väl ta en bild jag också. Sällskapet till middagen är inte riktigt bestämt men tro mig, och jag säger att det vankas pepparsås så blir det inte svårt att få sällskap....

Så till dagens lilla fakta eller allmänbildning. Om man säger Rolls-Royce tänker nog de flesta på svindyra bilar som körs av folk med för mycket pengar. Eller rättare sagt ägarna kör inte, dom har en egen chaufför. Men namnet som sådant är way bigger than that. Företaget är världsledande på flygmotorer, propellrar och båtmotorer. Det sitter faktiskt Rolls-Royce motorer i Airbus 380, världens största flygplan och det satt även i Concorde. Containerfartyget Emma Maersk och många andra av världens största fartyg har propellerblad from samma företag. Ja, bildelen är egentligen inte vad den var utan det ägs idag av BMW och tro det eller ej, men den verksamheten fasades ut redan 1972. Men skulle man summera namnet Rolls-Royce idag så skulle bilbyggande knappt vara 6-7% av koncernens totala omsättning. Japp, då vet ni det.

Okidoki, dags att förbereda morgondagen!

På återhörande!
Eken

P.S Jag är faktiskt inte alls kär och det känns ganska skönt det med! Själv är bäste dräng....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar