onsdag 20 november 2013

Vill du köpa....?

Hej!

Idag diskuterade vi reklam på jobbet. Ja inte den man får i brevlådan utan tv-reklam, eller tv commercial som man säger på andra sidan Atlanten. Man kan helt klart dela in reklamen i olika fack. Det finns bra reklam, mindre bra reklam, reklam med baktanke, reklam som man inte förstår alls och så finns det reklam som bara känns pinsam. Dit hör oftast reklam för lokala företag som kör sina amatörmässiga reklamfilmer på regional tv, exempelvis innan regionala nyheter på tv4. Några av er kanske minns att Sony gjordeen reklamfilm i San Fransisco där man släppte en massa bollar ner för en gata, närmare bestämt 250000st färgglada studsbollar. Allt till musik av svenske Jose Gonzales och låten Heartbeats. Låter är dock en cover men det är en annan femma. Hur som helst, denna reklamfilm var så omfattande att man gjorde en dokumentär om hur filmen gjordes. Kostnaden, tja minns inte riktigt men vi talar miljoner...
Så alla ni som lockades av detta och köpte er en Sony Bravia HD-tv med extra allt har ju delvis finansierat denna coola reklam. Har ni missat den finns den så klart på Youtube också.

http://www.youtube.com/watch?v=INzT3IJnF-k

En annan sak om reklam kan bära med sig är att man får upp ögonen, eller rättare sagt öronen för någon bra låt som spelas till just den reklamen. Jag tror att vi alla någon gång hajjat till och liksom letat som fan efter låten man hörde under reklamen. Minns ni Sibyllas reklam och låten "Den underbara dagen du kommer hem"? Originalet sjöngs av Dea Norberg men har nu övertagits av Molly Sandén. Tack och lov finns siten reklammusik.se där man fritt kan flanera mellan alla företag som har reklam och på enkelt sett få fram vilken artist eller grupp som framför musiken. Kontentan är att för att få ihop något riktigt bra och säljande ska både reklamfilmen i sig samt musiken liksom gå hand i hand. Då har du varan såld direkt. Fast kanske inte, men marknadsföringen kan vara guld värd bara den. Hm, hade faktiskt varit kul att jobba med sådant. Komma med coola tankar och idéer till själva filmen sedan fundera ut vilken typ av musik man ska ha till. Ja, det hade jag verkligen kunnat tänka mig. För tro mig, jag har många galna idéer allt som oftast.

Dock måste man ju kanske passa sig lite så allt känns etiskt och moraliskt riktigt. Om man ska göra en reklam för att sluta röka kanske man inte ska välja Michael Boltons låt "How am I supposed to live without you.." Nä, då kanske man bör välja en annan låt. Detsamma gäller bilreklam. Då passar det kanske inte så bra med Queens låt Bicycle...eller Gullan Bornemarks barnvisa Alexander Kyckling, mästare på cykling. Hm, ja ni fattar nog grejen.

Sedan finns det "reklam" som har mer allvarlig innebörd. Jag visade tidigare en ad för Barncancerfonden under temat "Vissa comebacker vi viktigare än andra". Ja, att få fram allvarliga budskap men på ett annorlunda sätt skulle jag också gilla att pyssla med. Eller liksom få folk att se en bild men tänka på olika sätt. Tex som nedan:

Terrorist eller Frihetskämpe? 

Ja, bestäm ni! Är kvinnan på bilden det ena eller det andra, eller rent av både och beroende på vem som ser bilden? Ja, ni fattar kanske grejen även här.

Well, oavsett lever ju uttrycket att allt kan säljas med mördande reklam. Under rätt förutsättningar kan vi alla bli lurade hur mycket som helst. Allt hänger på hur det hela presenterat, paketeras och administreras. We are all losers när det kommer till detta, tro mig. Ingen nämnd och ingen glömd.

Japp, det var lite från mig denna onsdag den 20/11 2013.

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar