onsdag 10 mars 2010

Jag som aldrig ser på TV....

En kollega berättade idag om hur han under lite drygt fem års tid skrattat åt sin granne som tidigare år envisats med att köra med sin lilla snöslunga där på garageuppfarten. Men i år är det istället grannen som fått skratta medan min kollega slitit som ett djur med att skotta denna vinter. Ja, alla som på ett eller annat sätt varit förberedd på denna mängd snö antingen med skyfflar, snöslungor eller fullt utrustade maskiner för snöröjning har verkligen prickat rätt. Samtidigt skriker många kommuner nu när budgeten för snöröjning förmodligen sprack redan innan jul.
Men nu får det gärna vara slut på snön och här har det redan smält bort en hel del och med fortsatta plusgrader på dagarna kommer det att bli jättebra.

Igår lånade jag hem de två avslutande böckerna i Operation Garbo-triologin. Började läsa med en gång jag kom hem och ikväll blir det nog några kapitel igen. Trots att böckerna är skrivna på 90-talet så känns det ändå hyfsat modernt och inte minst oroväckande nära sanningen. Vad handlar det om då? Jo, det handlar om att Sverige blir attackerade och invaderade av Ryssland. Okej, säger ni nu. Vilken skitberättelse och vad fjantigt ämne liksom, men där har ni fel. Böckerna är inte alls fjantiga och tack vare bra research och annan fakta så blir scenen en helt annan. Har ni tillfälle så passa gärna på att läsa böckerna.

Solsidan måste vara bland det roligaste på TV just nu. Älskar sekvensen då barnvagnen ska lämnas tillbaka….

Är Jihad Jane den kvinnliga motsvarigheten till Jason Bourne?

Det finns förresten en viss period på kvällarna när tv-utbudet är så jäkla kass att man nog ska gå och lägga sig. Ena kanalen visar hemsökta hus, någon annan kör repris av en debatt, en tredje kör reklam efter reklam kring Zumbafitness och på 5:an kan man se något gammalt, och då menar jag verkligen gammalt avsnitt av exempelvis CSI Miami som man såg för 3 år sedan. Det är denna tid man ångrar djupt att man ens har tv men framför allt att man har den på. Men är det inte så att man då och då bara måste ha tv:n på bara för sakens skull? Jag minns när TV4 för första gången börjades sändas via marknätet. Man tyckte det var jättehäftigt, inte minst att få se äkta tv-reklam. Tänk så dum man var på den tiden.

Idag byter man ju kanal när det blir reklam för man tröttnar snabbt på att se Herr Nezeril, Red Bull med vingar eller att om man handlar på Willy´s och köper en häst som man pumpar upp m.m. Ja ni fattar vad jag menar. Men ändå skulle jag jätte gärna vilja göra tv-reklam. Hur sjukt är inte det? Tror liksom att det skulle vara jättekul att göra någon bra slående reklam som alla talar om eller försöker efterapa i skolan eller på arbetsplatserna. Jag var förresten en av de som gapskrattade som attan första gången jag såg Ipren-mannen komma cyklandes och knacka på dörren hos en förkyld familj. Idag har Ipren-mannen uppgraderats till värktabletternas egen Fantomen men det är ju en annan historia.
Men men, är det någon som har något spännande jobb inom reklambranschen så är jag helt klart på.

Nä, nu ska jag sluta skriva om TV.

På återhörande
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar