måndag 21 oktober 2013

Speak up or sit down!

Hej hej!

Jaha, så var det måndag igen, eller rättade sagt måndagen är till ända. Det började med att jag skjutsade Hanna och Antonia till vår lilla flygplats. Regnet öste ner och det kändes helt fel att stanna hemma. Dom skulle till Spanien medan jag skulle vidare till jobbet...blää. Ja, det har i princip regnat hela dagen idag. Skillnaden är att det även är kallt ute nu. Så idag har det varit höst på riktigt. Fast samtidigt var det länge sedan det regnade som det gjorde idag.

Väl på jobbet väntade nästa cirkus. En inte allt för uppmärksam lastbilschaufför lyckades backa så illa att han tog tre kollegors bilar på köpet. Ena bilen blev så illa skadad att dom fick bogsera iväg den. Ja, det var inga muntra miner där kan jag lova. Chaffisen stack sedan för han brydde sig nog inte, blir väl åkeriet som betalar kalaset. Kvar lämnade han tre kollegor som fick en jävla massa merjobb. Försäkringsbolag ska kontaktas, hyrbilar fixas fram och allt annat jox som måste lösas. Ja, så kan det gå. Maximal otur i kubik.

Jobbmässigt vet jag inte vad jag gjorde idag förutom att jag försökt lösa en massa problem. Det i sin tur gjorde att jag fick ännu fler problem som en följd av dom första problemen. Framåt eftermiddagen hade jag två val. Jobba på som fan och försöka lösa allt eller vänta ut tiden och gå hem kl 17 som 99% av mina andra kollegor brukar göra. Jag valde faktiskt det senare! Hade ingen lust att sitta och jobba en hel kväll igen. Det visade sig faktiskt vara ett bra beslut. Hemma hann jag dammsuga hela hemmet, starta en tvätt samt diskmaskin. Imorgon ska jag faktiskt ta och skura golvet också för det hann/orkade jag inte idag. Men annars är det ett gyllene läge att fixa allt sådan nu när Hanna är på semester. Hon berättade att hela resan kommer kosta ca 3000kr. Det tycker jag lät billigt men att vara i Alicante från måndag till fredag kostar tydligen inte så mycket mer om man flyger, bor och äter billigt. Men sist hon var nere åt hon bara spagetti med köttfärssås i fem dagar. Hm, ja där går min gräns. Ska man ut och resa ska man inte snåla. Å andra sidan är hon en "fattig" student och jag är ju en full time worker. Men ändå, man kan ju kanske byta ut pastan mot en sallad eller pizza slice någon gång. Men ska bli spännande att se vad hon stoppar i sig denna gång. Fick dock ett mess om att dom kommit fram och det var "bara" 26 grader varmt. Hm, ja en annan sitter ju här hemma i kalla Sverige och blickar ut över ett regnigt och grått landskap.

Visste ni att ca 100 miljoner amerikaner har förfäder som anlände till Ellis Island i New York i under 18 och 1900-talet. Ganska häftigt. I början av 1900-talet bodde det fler Italienare i NY än det gjorde i Rom vid samma tid. Även det är ganska så häftigt. Men med ökad inflyttning till städer, desto mer ökade självklart kriminalitet och annan brottslighet. För oss kan denna gangster period kännas lite cool och exotisk och vi ser ju framför oss kostymklädda herrar i hatt med fiolfodral innehållande vapen. Ja, jag tänker liksom lite Al Capone, Chicagos "store" man. Men tro det eller ej, polisen gjorde också framsteg. Man kom nämligen på att man kanske skulle ta och fotografera alla gangsters och annat löst folk. På den tiden kunde en gangster som blivit "känd" och jagad i en stad helt enkelt flytta till en annan och börja om på ny kula. Men med hjälp av fotografier kunde de olika polisdistrikten skicka foton till varandra och på så sätt spåra banditerna. Vips var det första polisregistret fött.
Idag modern tid tar den amerikanska polisen ca 12 miljoner foton på brottslingar varje år....

Just nu ser jag en dokumentär om personer som på ett eller annat vis förbereder sig på domedagen, eller tredje världskriget. Ganska så spännande med samtidigt lite skrämmande. Man bunkrar mat, batterier och andra förnödenheter. Man bygger "safe rooms" och utbildar sina barn i att använda en skyddmask. Man ber till gud om syndernas förlåtelse och vissa hävdar att det är de svartas fel. Hm, only in America....only in America...

Jaja, nu vankas en ny arbetsvecka, dag ett är avklarad men om det blir som tidigare kommer det åter bara kännas som måndag och vips är det fredag. Ja, en helt vanlig väcka i landet mellanmjölk.

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar