måndag 28 oktober 2013

The perfect storm

Hej hej!

Nu är det blåsigt kan jag meddela. Regnet slår (inte smattrar) utan slår mor rutorna. Vinden viner och för ett tag sedan blåst till och med min grill omkull. Ja, ingen har nog undgått att det är ett tufft väder just nu. Men nu har alla viktiga samhällsfunktioner verkligen satts in och alla berörda sitter på helspänn. Man måste ju erkänna att efter stormen Gudrun har myndigheterna helt klart tänkt till och man har även helt andra förutsättningar nu. Hur som helst, just nu i denna stund är det faktiskt mer eller mindre farligt att ens vistas ute. Å andra sidan känns det ganska så coolt. Jag har sagt till H att när hon ska iväg imorgon kväll får hon inte cykla utan är vädret lika uselt så kör jag henne, både dit och hem.
Imorgon på lunchen ska jag ta och titta till vår kära anläggning för att se om de två sista båtarna, flotten och annat där ute finns kvar. Nu verkar dock vinden blåsa från "rätt" håll, dvs från land så det borde klarat sig bra. Men det tål att ses över.

På tal om båtar så har helgen gått åt till att meka lite. Nu är ju varken jag eller Simon så bra på att meka men jag tycker vi lyckades ganska så bra ändå. Vi hade ju lite oljespill och vi fick inhandla diverse specialverktyg men till slut fick vi ihop det hela till en minimal kostnad i sammanhanget.
Här gick det dock inte som vi tänkt oss. Olja skulle sippra lite fin utmed en liten tratt, i alla fall om man fick tro manualen. I verkligheten sprutade oljan och alla håll och kanter. Så det var bara att sätt under kärlet illa kvickt och rädda det som räddas kunde av golvet. Som ni ser på bilden blev drev och propellern också ganska så drabbade. Men men, bara att torka upp. Tack och lov han vi undan med både händer och kläder. Olja kan ju vara bra för huden men det finns gränser. Gammal motorolja tror jag heller inte räknas till något direkt hälsosamt att få på sig i större mängder.
Hur som helst, nästa gång detta ska göra kommer det absolut att gå smidigare och framförallt blir det billigt.

Nu ska jag se på en dokumentär om jättebläckfiskar. Det kan vara spännande och jag precis som många andra anser ju att mycket av allt som döljer sig i havens djup fortfarande finns kvar att utforska. En jättebläckis har ju många gånger inte helt oförtjänt omnämnt som sjöodjur. Ja, i alla fall på den tiden man åkte med segelfartyg på de sju haven. Låter lite väl mycket sagorna värld men nu för tiden finns det ju faktiskt bevis på att det finns enorma bläckisar. Skulle man göra sådana där friterade ringar av en sådan firre skulle dom bli stora som traktordäck. Bara det har ju respekt med sig. Hm, tänk er sitta och knapra på en sådan ring... Ja, det kan bli spännande det här. Parallellt är det ju även spännande att se hur mycket förödelse stormen utanför dörren kommer orsaka.

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar