tisdag 22 oktober 2013

Trick or Treat?

Hej hej!

Det var skönt att äntligen få slänga sig i soffan och lägga upp fötterna på soffbordet. Blev en lång kväll även idag men å andra sidan fick jag sjukt mycket gjort. Så det var absolut värt det. Imorgon kan jag börja ta mig an lite andra saker som blivit liggande men nu med ett helt annat utgångsläge. Hela eftermiddagen blev jag störd av både det ena och andra och studsade upp och ner på stolen som en jojo. Hade även besök av vår norska kollega tillsammans hade vi ett ganska så jobbigt case att ta tag i. Å andra sidan kändes det bra att han var på plats så vi båda kunde gå till botten med problemet. Vi kom fram till att felet inte ligger hos oss utan hos någon annan. Bara det känns bra faktiskt. Jaja, nu ska jag inte tjata mer om mitt jobb.

I år är det 50 år sedan kassettbandet kom. Det lanserades tydligen 1963 och vem har inte haft ett kassettband liksom. Ja kanske inte ni som är födda på 90 talet och senare men vi lite äldre minns med nostalgi hur man skapade sina egna blandband. Det kan nog jämföras med den spellista du kan göra idag på tex Spotify. Ja, kassettbandet var ju helg klart var och annans egendom, ja det fanns ju faktisk inget annat på den tiden. Och hur många gånger lyckades man inte få bandtrassel?? Jag och säkert tusentals med mig fick sitta och veva tillbaka bandet med en penna eller ett mynt. Hm, ja det var tider det. En annan sak som hände var ju att om man lyssnat tillräckligt länge eller ofta på en låt blev bandet helt enkelt utslitet. Samma fenomen hände ju även med de gamla VHS-video banden. Idag kan du i princip streama en låt eller film hur ofta du vill utan att det trasslar sig eller att bilden till slut bara bli totalt jävla suddig. Oavsett lyfter vi på hatten och gratulerar denna 50-åring. Har ni förresten tänkt på att även CD skivan håller på att dö ut. Vill man ha ett hyfsat bra utbud av nya CD skivor, ja då får man fara till...Statoil. Vem hade kunnat ana det för 20 år sedan....?

Var tid har sin sak och tydligen har även var tid sin egen banan. Först sjöng man om "Banana man", sedan kom Trasan och Banane, följt av Bananer i Pyjamas. Och just nu får vi dras med vår allas Svenne Banan, Sean Banan. Så man kan helt klart säga att bananen kommer alltid att vara ständigt aktuell oavsett vilken epok vi befinner oss i. Nu heter visserligen inte banan "gule böj" på norska men jag känner faktiskt två personer som faktiskt trodde det, helt seriöst. Hm, men undrar dock varför just bananen blivit så poppis. Fast det är ju helt klart roligare än ett äpple eller ett päron....

Hm, när Hanna kommer hem igen måste jag försöka få till en ny omgång TP. Huvudsaken är  inte att vinna, utan att vinna stort! Det gjorde jag ju sist och det är jag ganska så säker på att jag gör även denna gång. Men frågan är, vad är viktigast i dagens samhälle, att kunna diverse saker som anses vara allmänbildning eller att kunna appa, twittra eller konstant lägga upp grejer på Instagram? Hm, ja svårt att säga...
Men som sagt, var sak har sin tid tydligen.

Kvällen ska jag avsluta med att sväva lite över moder jord med hjälp av Google Earth. Kan faktiskt sitta i timmar och spana på allt från stora hamnar, coola flygplatser eller spännande formationer i öknen. Även storstäder är spännande att se från luften, eller varför inte sväva över platser där du varit själv och liksom minnas tillbaka. Man ser floder, fält, ödemark och motorvägsspagetti som omsluter L.A eller Shanghai. Ja, man kan ta sig var överallt och låta fantasin skena.

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar