torsdag 2 januari 2014

Hej!

Ibland ska man nog leva lite efter mottot "se men inte röra" eller som i detta fallet, "lyssna men ej förstöra". Vad menar jag med det, jo jag satt och försökte översätta en låttext. För er som är lite nostalgiska kanske så här i juletider minns Wham´s megahit "Last Christmas" som kom 1984. Skulle man översätta första texten skulle det typ bli så här:

"Förra julen gav jag dig mitt hjärta, men dagen efter gav du bort det. Detta året, för att jag inte ska lipa, ska jag fan ge det till någon speciell."

Helt klart fritt översatt men fruktansvärt oromantiskt måste jag erkänna. Hur blir det då på originalspråket då?

"Last Christmas I gave you my heart, but the very next day, you gave it away. This year to save me from tears, I´ll give it to someone special.

Hm, ja det låter lite bättre då faktiskt. Så vad lär vi oss av detta? Tja, vissa saker ska man inte in och pilla på eller försöka att försvenska. Nu lever vi ju tack och lov i ett land där vi behärskar just engelskan ganska så bra. Okej, tyska är vi också ganska duktiga på och kan ganska så lätt klura ut vad låten 99 luftballonger handlar om med gruppen Nena. 
" Hast du etwas zeit fur mich, dann singe Ich ein lied fur dich von 99 luftballons....und so weiter..."

För er som inte vet var faktiskt denna låt en protestsång mot kärnkraft. Ja, mycket ska man höra innan öronen trillar av.

Nä, nog om gamla 80-tals klassiker.

Idag var det segt att stiga upp, segt att fara till jobbet och segt att jobba. Jag var dock inte ensam utan hela jobbet kände sig segt. Kollegor som kommit tillbaka från julledighet kände sig sega. Vi som inte varit lediga alls kände oss sega och ett pissigt regn utanför våra fönster kändes också segt. Men samtidigt var det en ganska så småtrevlig dag och mina insatser i mellandagarna inklusive insatsen på självaste nyårsafton hade inte gått någon obemärkt förbi visade det sig. Så jag fick en och annan dunk i ryggen, klapp på axeln och spark i baken, men av snällhet förvisso. Många har gått och filosoferat om vi ska gå någon bonus i år men efter senaste veckans makalösa upplopp så vore det mycket märkligt om vi inte nådda upp till 2013 års mål. Av konfidentiella skäl skriver jag självklart inga siffror här men kan bara meddela att vi inom vissa områden "som vanligt" nådde All Time High! Men så har ju vissa av oss slitit som as för det också. Det konstiga är att jag inte blev mer trött eller sliten faktiskt. Kollegor har ju under denna period mer eller mindre kollapsat, men inte jag. Skumt...

Jaja, nu kämpar vi på lite till men sedan är det äntligen dags för lite rast och vila på annan och förhoppningsvis mycket varmare plats. Kermit har redan lite resfeber och har provat ut lite "lokala" kläderplagg för att kunna smälta in bland lokala...grodor. Så ser ni en grön lite filur som har siesta med hatten över ansiktet så vet ni vem det är.





Ja man måste ju ta seden tid man kommer. Olé olé!

Nä, nu ska jag fixa lite här hemma, har ju en hylla att ta tag i men innan dess måste jag dammsuga lite. Lika bra att ha sådant fixat innan. Var ju lite svårt att komma åt i hörnet när spisen/kaminen var på plats. Just det, det spektaklet måste jag försöka föra iväg med till tippen också. Kan inte stå i förrådet hur länge som helst. Då ska jag även passa på att slänga en gammal tjock-tv som jag heller inte har så stor användning för längre. Hm, när jag ändå är igång kan jag slänga all direktreklam också. Haha, låter som om hela hemmet är en enda stor soptipp just nu. Det är dock tyvärr delvis rätt men nu är det snart helg så då kan jag säkert fixa detta.

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar