söndag 5 januari 2014

In the food mood!

Hej hej!

Är helt klart skönt att vara lite ledig, det känner jag nu. Jag har i princip inte gjort något vettigt alls men samtidigt har jag varit väldig effektiv. Ja, det stämmer faktiskt. Imorgon ska jag fortsätta med att göra minst möjligt men ändå få en massa gjort. Helt klart en bra kombo.

Av någon anledning har jag tittar på en hel del matprogram nu i helgen. Dels för att jag tycker det är intressant och dels för att om möjligt insupa lite inspiration. Nu är ju inte allt mat jag själv kommer laga men man kan alltid får lite tips om hur man göra och bete sig i köket. Själv har jag dock ätit en massa god mat i helgen och just nu står det en god potatisgratäng i ugnen med grädde, peppar och annat som hör till. Även lite lök har jag vevat i. Så middagen ikväll bli potatisgratäng med kallrökt bog. Det ska jag svepa ner med öl eller vatten, har inte riktigt bestämt.

Vi får heller inte glömma bort kvällens högtid, finalen i J-VM mellan de svenska tigrarna och de finska lejonen. Känns som om en stor del av den svenska befolkningen kommer sitta som klistrade framför tv:n denna match. Sverige är ju i final för tredje gången och sist blev det guld. Så nu hoppas vi på en upprepning även ikväll. Vinner Sverige kommer Malmö att dansa och festa hela natten tror jag, inte mint på Centiliter&Gram samt Etage. Läste att ca 3000 kanadensiska fans också varit på plats i Malmö under detta J-VM. Kanada vill ju gärna se sig om hockeyns moder och då följer man sina lag jorden runt. Att lägga J-VM i Malmö kan faktiskt ha bidragit stort till att så många transatlantiska fans kommit hit. Närheten till storflygplatsen Kastrup ska icke underskattas. Men men, det kan bli en riktigt rysare ikväll, helt klart. Heja Sverige!!

På tal om mat igen måste jag erkänna att jag är inte så förtjust i det engelska köket när det kommer till cupcakes, fruitcakes och sådana grejer. Jag har visserligen aldrig varit så förtjust i bakverk och liknande sötsaker. Nä, jag föredrar mat, riktig mat. Jag brukar även hoppa över "gottebordet" som brukar finnas efter varje julbord. Nä, då tar jag heller en omgång kallskuret till eller varför inte lite köttbullar eller prinskorv. Japp, det är mer min stil.

Som ni kanske vet grillade jag för ett tag sedan trots att det inte är någon som helst grillsäsong. Men det gick ju bra och frågan är om jag inte ska göra det fler gånger trots att det inte är sommar. Äta kan man ju alltid göra inomhus. Frågan är bara om jag får tag i mer kol eller briketter. Sista jag handlade så kikade jag efter detta men hittade inget. Men det borde ju finnas tycker jag. Måste ju vara fler än jag som vill grilla på vintern? Däremot är det lätt att få tag på ved har jag sett. Men det är kanske mer vanligt att man tar med sig familjen på utflykt och då grillar korv...med ved. Nåja, det löser sig säkert.

Nä, nu ska jag fortsätta min gastronomiska resa med att se nästa matprogram, nämligen Meat Men. Där talat vi om riktigt kött som man inte lämnat åt slumpen. Handlar om ett familjeföretag som har ett slakteri och hjälper stjärnkockar och andra förrättningar med att förse dom med kött av högsta kvalitet. Man hjälper även till med att leverera färdig köttfärs utifrån kundernas önskemål. Allt för att smaken på tex hamburgaren ska smaka så bra som möjligt.





Japp, så ska det se ut. Inte undra på att man känner för att grilla trots att det är mitt i vintern. Men just nu känns det faktiskt inte som vinter måste jag erkänna. Vi saknar ju dock en ganska så viktig ingrediens här just nu, snö!

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar