onsdag 28 oktober 2009

Peppar, Pumpa, Pite(å)

Än har inte snön kommit till stan, peppar peppar. Har ni tänkt på hur denna krydda ofta bli omnämnd i olika typer av sammanhang. Man kan be någon att dra dit pepparn växer etc. Undrar egentligen varför man just valt peppar. Man kunde lika gärna sagt ”Än har inte snön kommit till stan, oregano oregano… Eller varför inte kummin?
På engelska säger man ju ”knock on wood” dvs ta i trä. Det finns ju dock vissa som gör det även här, peppar peppar ta i trä. Nåja, nog om detta.

Min alarmsignal på mobilen är så mjuk att jag somnar om igen....ZZzzzzzz

Ikväll smäller det. Jag ska gräva pumpor så det står härliga till. Blir till att ladda upp med diverse verktyg och sist men inte minst gäller det ju att se till att hitta ett skoj mönster. Dock tror jag att det blir standard i form av två ögon en näsa och en lömskt skrattande mun. För er som aldrig satt ut pumpor innan så kan jag tipsa om att efter att Halloweenen är över, släng pumpan fortast möjligt. Det luktar nämligen apäckligt efter ett tag när den ruttnar.

Vill ni orsaka kaos och irritation för dina medarbetare eller kollegor? Se då till att det inte finns något kaffe i kaffeautomaten när det är fika.

Förresten, ni som följer Criminal Minds vet att det alltid börjar med ett ”quote” som någon av personerna läser upp samtidigt som man ser lite passade bilder. Precis så ska även min film börja… EG skrattar väl ihjäl sig nu men fa van, hon vet vad jag menar….tror jag…

Gränsen mellan att vara en galning eller snille kan ibland vara hårfin..

Engelska för nybörjare:

Tallrik =Plate ”Plääjjt”
Sked- =Spoon ”Spouun”
Glas = Glass ” Glääääs”
Buss = Bus ” Bass”

Ok, jag tror det räcker för att ni ska kunna få i er lite mat och sedan ta bussen hem.

Förresten vad är Country& Western för er? Är det Nashville Tennessee, boots, cowboyhats, Garth Brooks, Dolly Parton och Kenny Rogers?
Eller är det Jill Johnsson, Calaisa, och Linedance?
Notera att det ska inte blandas ihop med Rednecks för dom finns ännu längre ner, rent geografiskt. Där är det mest tandlösa gubbar med 13 barn i snickarbyxor som spelar banjo.Efter lite funderande så kom jag fram till att det här med ”Country” är stor som fan. Det är ju inte bara kärlekskranka lastbilschaffisar på väg mellan Kiruna och fjärran som lyssnar på sådant längre. Nä, denna typ av musik, ja lite av ladugårdsopera har kommit att bli rumsrent på ett helt annat sätt än innan. De största artisterna i USA har lika stora arenaspelningar som vilket stort popband som helst.
Personligen har jag inte haft denna typ av musik som någon favorit men har faktiskt ändrat inställning ju mer tiden gått och kan faktiskt ana en viss smula tanke bakom både text och musik.
Ja, steget från Mats Rådberg och Rankarna till exempelvis Garth Brooks är lika långt som Missisippi men bootsen och cowboyhatten förenar ändå trots allt.

Heter alla från Piteå Sundström i efternamn?

Kanske dags för en lite ny utmaning i mitt bloggande. Funderar på att alla rubriker ska vara titlar på låtar och sedan spinna vidare på det. Tja, vad tror ni om det? Fast.... jag ids int´....

På återhörande!
E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar