söndag 15 december 2013

Äntligen helg!

Hejsan hejsan!

Så var lördagen till ända, en lördag som nästan haft allt mellan himmel och jord måste jag säga. Började med att jag tog en rejäl sovmorgon men var ändå inne på jobbet vid 11-tiden. Är faktiskt skönt att jobba när inga andra jobbar. Eller tja, några var där också men vi jobbade inte i kors om man säger så. Då jag i vanliga fall får ca 100 mail om dagen samt diverse telefonsamtal är det som sagt hur skönt som helst att få jobba undan i lugn och ro. Så rent jobbmässigt var jag nöjd när jag packade ihop. Som vanligt kommer väktarna sin rond och vid detta laget behöver jag knappt visa ID längre. Vi har ju blivit lite som polare under hösten. Hm, nu är det kanske inte något att direkt vara stolt över men ibland blir det så.

Resten av dagen har gått och till pyssel och plockande. Kom på att jag har hur mycket småsaker liggandes som jag inte hunnit med här hemma. Ni vet, papper ska in i pärmar, gamla lappar på kylskåpet ska tas ner och viss inventering i skafferi, kyl och frys behöver också då och då. Tack och lov behöver jag inget akut just nu utan ska nog mer försöka äta undan lite, inte minst i frysen. Jag har även påbörjat ett nytt projekt men det visade sig att jag saknar lite material för att få det färdigt. Men imorgon ska jag fixa det som fattas och i och med det kommer det projektet att lösa sig ganska så smidigt. Bild kommer nog även här sedan.

Imorgon blir det dock att stiga upp till väckarklockan, blääää. Ska meka med motorbåten och ska samtidigt möta upp en kompis som ska låna ett släp. Jag har satt klockan på 09:00 och för att vara en söndag känns det så där kul. Men kom på att om jag är trött när jag kommer hem kan jag faktiskt ta mig en liten tupplur på eftermiddagen istället. Ska dock bli skönt att få klart båten för det har legat lite över mig som ett svart moln. Men så fort det är klart kan jag lägga alla maritima åtaganden åt sidan på ett bra tag och det känns apnice. Nästa år kommer ju denna typ av verksamhet inte ligga på mitt ansvar och även det känns som en viss befrielse. Men men, den dagen den sorgen.

Har slötittat lite på serien "Brittiska aristokrater". Det handlar kort och gott om familjer som är grevar, baroner, Lordar och annat fint folk. Ju mer jag sett desto gladare är jag att slippa komma från fin adlig släkt. Det kan se romantiskt ut att bo och stora gods och gårdar men för dom som nu gör det innebär det mer en enorm skuldbörda, enormt underhåll och ett konstant dåligt samvete att inte riktigt veta om man kan eller har råd att förvalta sin fina släkts traditioner och arealer ännu ett år. Hm, ja egentligen är dom helt förtvivlade över att ha fått ärva tusentals hektar och fallfärdiga fastigheter/slott som skulle kosta multum att renovera och fixa till. På 1600-talet gick det kanske bra då dessa familjer var lite som konungar i sitt eget rike och där man hade folk som gjorde allt. Men nu är det nya tider och det feodala och aristokratiska samhället är ju helt annorlunda. Ja, jag är glad att jag är så oadlig jag bara kan bli och mina "hektar" är snarare kvadratmeter att sköta om.

Nä, nu ska jag återgå till pysslande lite innan det är dags att hoppa i säng.

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar