måndag 2 december 2013

Lite smått och lite gott

Tjena!

Just nu är priset på te tydligen väldigt lågt på världsmarknaden. Det beror på olika faktorer som jag inte riktigt orkar gå in på. Men tydligen är den svenska delen på världsmarknaden bara 0,3%. Det säger ju en hel del om vårt te-drickande. England däremot har 15%, något som kanske inte låter så mycket men det dricks ju helt klart mer te på dom brittiska öarna än i vårt land. Själv dricker jag mycket sparsamt med te och har alltid gjort. Att man tar lika mycket betalt för en kopp te som tex för en kaffe ute på krogen kan är faktisk ganska sjukt. En kopp te kan lätt kosta 20-25 kr och då är det egentligen bara lite varmt vatten. Men men, alla ska vi ju leva.

Det börjar dra ihop sig till Vinter-OS 2014. Jag är lite kluven och kommer nog inte sitta klistrad på samma sätt som tidigare år. En av orsakerna är ju att OS kommer sändas i helt andra kanaler än de vi är vana vid. Okej, nu har jag dock alla kanaler men det kommer ändå kännas konstigt. Men så är det när pengar går före sunt förnuft kanske. Men som jag skrev igår, allt är möjligt. Tänker direkt på Metallåtervinning Arena. Ja, vad säger man...
Däremot är det glädjande att Charlotte Kalla börjat säsongen på ett bra sätt och redan lyckats knäppa vissa norskor på näsan. Skidskyttarna fick ju dock ingen riktig ärlig chans där i Östersund för både dom och hela tävlingen blåste ju mer eller mindre bort. Hm, eventuellt kommer jag följa ishockeyn, inte minst för att se alla proffs både i Tre Kronor men även anda länders proffstrimmade lag. Men än är det länge kvar.

Min utebelysing håller måttet än så länge. Det känns nästan lite som att slå på helljusen på bilen, poff liksom och vips försvinner min lilla adventsljusstake helt i skymundan. Ja så känns det faktiskt. Men jag gör nog rätt i att släcka den varje natt så grannarna kan sova ordentligt. Alla minns vi väl Kramer´s dilemma då han hade en neonröd reklamskylt som "granne" i ett av många klassiska avsnitt av Seinfeld. Den sänds förresten fortfarande sen på kvällarna i TV6. Klassiker är bara förnamnet.

Det är kul att se Marie Skogström i Dessertmästarna. Hon är från bygden och på inte mindre än två ställen här i staden har jag själv fått äran att smaka några av hennes alster. Nu gillar jag dock inte desserter alls, nä om jag kan hoppas jag faktiskt över den. Det brukar mest bero på att jag ätit mig proppmätt av huvudrätten, något som jag tycker känns mer legitimt. Men alla är vi ju olika och det finns till och med folk som anser sig beroende av desserter, bakverk och kakor. Men någon sötsugs-demon har jag tack och lov inte. Jag har andra demoner att tackla under dagarna.
Men men, nu vann Marie Dessertmästarna och hon har ju trots allt även blivit årets konditor en gång i tiden. Så det är inte utan att vi åter igen lyfter på hatten!

 På tal om annat så fortsätter det "konstiga" vädret. Folk är fortfarande ute och spelar golf när man kanske egentligen skulle åka skidor. Men här nere i södra delarna av landet kommer vintern ofta ganska sent. Men eftersom jag gillar snö dansar jag en snödans varje kväll för att om möjligt påskynda denna vita välsignelse som kommer från skyn. Men den som väntar på något gott..

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar