lördag 21 december 2013

Jag väntar i hörnet vid 7-Eleven.

Tjena!

Som vanligt blev det ett brutalt slut på veckan så vi som jobbare kvar i fredags kväll var ganska så möra när vi kom hem. Men ska man ända in i kaklet så ska man. Okej, nu blev det inte så jättesent men att jobba till 20:30 en fredags afton är ju egentligen stängt förbjudet. Men men, ibland blir det så och som tur är fick vi iväg det vi hade förväntat oss. Ja det var skönt att komma hem och få slappa i soffan. Unnade mig till och med en öl ihop med K-man. Det var minsann inte igår, tro mig.
Kan även meddela att det var skönt att sova sedan och jag vaknade inte förrens telefonen ringde, Det var ML som skulle komma och titta. Det hade jag självklart inte glömt, bara tiden. Så det blev en turbouppstigning. Men det gick bra och nu får vi se vad som händer.

Idag har jag även hunnit klart med all julshopping fast det fick ske i två etapper. Etapp ett slutade i totalt kaos. Alla stadens köpcentra var totalt proppfulla av både bilar och folk. Att ens få parkering var en rejäl utmaning. Så efter ett tag gav jag faktiskt upp. Etapp två inledde jag lite senare på eftermiddagen och då gick det bättre. Men det är ändå ganska sjukt att så mycket folk är i rörelse samtidigt men är det jul så är det.

Visste ni att 1945 skickades ca 38 miljoner julkort. 1995 skickade vi 64,7 miljoner julkort men 2012 var antalet "bara" 27,6 miljoner. Så kontentan är dock att de senaste åren har antalet skickade julkort med snigelpost minskat rejält.

På tal om julhandeln så ska den tydligen omsätta ca 66 miljarder i år. Förmodligen blir det så också för det brukar bli rekord år efter år. Kan verkar konstigt eftersom de flesta man pratar med säger att man ska dra ner på klapparna. Men det måste nog vara den största nationella lögn någonsin. Parallellt med allt shoppande läste jag att svinnet beräknas till ca 1 miljard. Kanske inte så konstigt med tanke på all kaos som råder i alla butiker just nu. Ju mer folk som vistas i en butik desto svårare är det ju att hålla koll på vad alla pysslar med. Själv har jag dock betalat alla mina klappar på hederligt sätt. Känns liksom både bäst och enklast så.

Ja, nu är det bara tre dagar kvar till dopparedagen. Men det kommer bli hektiska dagar ändå. Imorgon väntas jobb igen och även på måndag. Men det är lika bra att gasa på nu för snart vankas årsskifte med allt vad det innebär. I min bransch är det alltid som mest att göra nu men sedan i januari lugnar det ner sig. Då är det som om hela företaget andas ut och så har det varit så länge jag jobbat där. Ja, alla behöver vi ju lite vila mellan varven så det ska bli skönt.

Såg förresten dokumentären om Ratata, ni vet gruppen som var omåttligt poppis på 80-talet med hur många hits som helst. Hm, generellt gjordes det faktiskt en hel del bra musik under 80-talet men framför allt musik som man minns än idag. Ja, om man nu levde under 80-talet vill säga. Är även kul att se hur modet var på den tiden. Men även det måste man nog ha upplevt för att liksom förstå. Det var förresten först i vuxen ålder som bitarna föll på plats gällande låten "Sarah" med Mauro Scocco gällande att han väntade i hörnet vid 7-Eleven. Det fattade jag inte som ung för vi hade ingen 7-Eleven i vår lilla stad på den tiden....och jag var som sagt inte så gammal 1988.

Nä, nu väntar lite julpyssel sedan modellbygge. Ligger lite efter med modellerna men det är samtidigt inget som brådskar. Jag bygger helt enkelt när jag har tid.

På återhörande!
Eken



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar