torsdag 19 december 2013

Levande måltavla av död konstnär.

Hej och hå, vad står på!

Kan meddela att mitt julklappslotteri inte helt oväntat blev en total succé. Det var 17st förväntansfulla kollegor som prick 09:30 samlades framför högen av presenter med sina lotter hårt i handen. Själv kom jag iklädd sedvanligt tomtedräkt och för en stund kände jag mig nästan lite som en kändis så samtliga av dessa 17 fotade mig med mobilerna. Så var det då dags för dragning och redan första lotten satte liksom nivån. Mia fick en skål från Kosta Boda. Då blev det helt tyst i "publiken" och man insåg ju nu att det handlade om fina och seriösa presenter.

Ja, det blev kanonfint och jag hyllades åter igen som den snälla hjälte jag är. Som en extra lite twist på det hela så gick en hel del av oss ut och åt gemensam lunch på golfklubben här i stan. Jag hade inte riktigt räknat med det så jag hade  redan beställt på jobbet som vanligt. Men det som är bra är att då fixar Mat-Linda en liten låda och ställer i kylen. Så där ligger min panerade spätta med potatis och remuladsås. Perfekt tänkte jag, då har jag middagen fixat också. Men självklart glömde jag lådan i kylen på jobbet....Men men, den kan jag ta till lunch imorgon istället beroende på vad som annars bjuds.
Just det, på tal om tomte så hade jag en extra liten grej i mitt tomteskärp. Fråga mig inte varför men det var det första jag kunde komma på samt hade tillgängligt. Nämligen ett litet svärd. Så det hela såg ju en mer komiskt ut, en tomte med svärd. Även det kom ju på bild i alla dessa 17 telefoner.
Svärdet har jag nu hängt upp på hedersplats på väggen där jag sitter. Det får sitta där året ut hade jag tänkt. Alltid glädjer det någon...


För er som kan er historia vet ju mycket väl vad Excalibur är för något. För er som nu inte vet, ja då kan ni googla det så slipper jag skriva det här.

Ja, julen står för dörren. Bara en helg kvar. Många frågar sig nu för tiden även vad vore en jul utan Ernst. Tja, säger jag, förmodligen ganska okej. Jag har aldrig firat jul med Ernst och jag hoppas jag slipper det också.
Nu är i alla fall alla mina egna presenter inköpta och klara. Dock ska jag bara slå in några i passande papper. Men än så länge är det ju god tid. Av någon underlig anledning har jag kommit undan ganska så billigt också, något som alltid är bra. Ja, det kommer säkert bli finfint och trots att det bara är ca 4 dagar kvar till julafton så är jag ute i sjukt god tid detta år, ja för att vara mig alltså.

Idag har jag förresten inte haft ont i magen, skönt!

Vi skickar inget landslag till Brasilien nästa år, det tror jag ingen undgått. Men istället skickar vi ett gäng JAS och det tror jag är minst lika bra, inte minst ekonomiskt. Kan bli spännande att se hur det utvecklar sig faktiskt samt om Brassarnas mod att köpa svenska krigsplan smittar av sig till andra länder. Känns samtligt lite komiskt att vi tydligen tillverkar så pass bra plan trots att vi själva inte varit i någon allvarligt krig sedan kalabaliken i Bender eller slaget vid Poltava. På den tiden kan jag garantera att man inte använde stridsflygplan.
Finns förresten en rolig film om just Kalabaliken i Bender där Gösta Ekman spelar Karl den XII och sitter i sitt tält och äter medan hans mannar krigar och dör som flugor utanför. Men kungen bara äter och äter,  så när han ska gå ut ur tältet är han så tjock och fet att han ramlar omkull. Det är kul. Kan nämna att filmen är från 1983 för er som är intresserade.

Nä, dags att avrunda denna torsdagen den 19:e december 2013.

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar