tisdag 13 september 2011

Att gillla att grilla eller bara svepskäl vid vägskäl?



Ja, att grilla skrev jag lite om tidigare. Jag har alltid gillat att grilla men jag tror det kanske mer beror på min fascination över eld. Elda har jag liksom också alltid gillat. Det började med att elda tidningspapper i vasken (ja, dock under vuxnas överseende) för att sedan öka i takt med ålder. Jag minns hur jag byggde en liten ung av överblivna plattor där jag sedan eldade upp hela gatans returpapper. Det stora steget kom när jag på egen hand byggde en riktig eld och grillplats i kanten av trädgården i mitt föräldrarhem. Då blev det liksom åka av. Minst en gång om året blev det en sådan brasa att grannarna blev sura på grund av att det luktade rök i hela kvartert. Men kul hade jag och då och då kom även imponerade kompisa över och "eldade" lite. Kids som kanske på sin höjd fått tända en tändsticka.

Till saken hör att jag aldrig ens var med i Bamses Brandskola. (Däremot var jag med i Televinkens Trafikklubb....)


Men åter till grillen. Att grilla är manligt enligt vissa. Själv tycker jag det är ganska oväsentligt om det är fru eller herr som grillar, bara man får mat på bordet. Det som däremot inte är oväsentligt är om man grillar med kol eller gasol. Jag gillar inte gasol och har aldrig gjort. Grilla ska man göra med kol eller briketter, så det så. Det ska fan lukta grill, inte gas.


Tips på hur man ska grilla tänker jag inte ge för det finns säkert lika många tips som det finns grillare. Så för att unvika konflikt säger jag bara att grillning är upp till var och en. Har man en någerlunda hyfsad grill kan man även på enkelt sätt använda den som rök. I med lite al eller ek eller varför inte något nice Hickory där på glöden. Sedan på med locket eller en värmetålig stor bunke att lägga över gallret och liksom sluta in det du ska röka. Funkar hur bra som helst!

Helst skulle jag vilja ha en snurra till min grill så en kyckling, ribs eller varför inte en vanlig kotlettrad kunde snurra sig klar. En annan fiffig grej snurran är att det du grillar liksom öser sig själv där i snurrandet... mums mums.


Sist men inte minst, torr marinad funkar minst lika bra som "vanligt" flytande marinad.


Japp, det var dagens lilla matbit idag kan man säga här i Ekens Hörna. Fast just nu skulle det snarare hetat Ekens Cirkel för det snurrar mest runt i livet känns det som. Blir ju inte bättre av att jag just nu är dösugen på grill. Nå väl, man kan inte få allt här i livet som pigan sa när drängen somnat....


Vett o etikett....grillspett!


/Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar