söndag 18 september 2011

Sjöodjuret Nessie!

Ja, det blev en hel del mat i gårdagens inlägg och annat vore ju kanske konstigt. Men säg den lycka som består. Inatt plockades tälten ner, handlarna packade ihop och som om det inte vore allt har det mulnat på rejält här i vår lilla stad. Även hockeyn gick väl så där, ja hemmalaget förlorade. Men sånt är livet, det är bara att bryta ihop och komma igen.

Min dag har varit lugn och det är egentligen inte mycket jag fått uträttat. Dock har jag fått uträttat allt det som jag tänkt mig så lite positivt är det trots allt.
Söndagar har annars blivit just vilodagar, precis så som gud fader själv vill ha det. Nästa söndag kommer förmodligen bli lika lugn och så där rullar det på liksom. Just nu längtar jag konstig nog till en sådan där riktig höstdag med gula och röda löv, kanske lite regn och bara, tja en helt vanlig höst. Just nu är det ju ett mellanting med sol och värme eller regn, blåst och kyla. Är liksom som om inte vädret riktigt kan eller vill bestämma sig.

Av någon underlig anledning ska kanal 7 börja sända Let´s dance Norge.

Igår gick förresten filmen What a girl wants...igen. Det är verkligen ingen film för någon Oscars och heller ingen film för folk över, tja låt säga 25 kanske. Men slutet är ganska coolt och romantiskt och jag påtalade detta för Usse. Nu lyckades jag fjanta till det så passa att jag själv faktiskt lyckats missa hela slutscenen. Lite synd med tanke på att just slutet nog kanske är bland det bästa på hela filmen. Till saken hör att jag faktiskt zappade med jämna mellanrum för att hålla lite koll men missade det hela ändå. Snacka om att falla på mållinjen...eller nåt.

Fick förresten ett tungt besked idag. Känns trist som attan men det är väl det som är livets gång. Men om DU läser detta ska du veta att jag alltid kommer ställa upp och är det något är det bara att slå en signal, komma förbi eller bara..höra av dig!

Jag har förresten aldrig förstått det här med USA och Kuba. Jag vet ju att dom varit ärkfiende sedan Hedenhös men ändå låter man USA bygga Guantanamo på ön. Ja, jag hänger liksom inte riktigt med här. Gör ni?
När vi ändå är inne på "politik" så har ännu en från Kennedy klanen dött i dels för tidig ålder och dels under lite så där halvskumma omständigheter. Man har ju länge talat om att klanen är utsatt för någon form av förbannelse och man kan ju faktiskt undra. Lite scary trots allt måste jag erkänna. Av huvudklanen Kennedys nio barn är det bara fem stycken som inte dött en för tidig död. Och nu börjar alltså barnbarnen att dö under mer eller mindre suspekta former. Många minns ju kanske John Johns flygkrasch och nu har även Ted Kennedys dotter Klara dött i en ålder av 51år.
Lite sorgligt faktiskt om man tänker tillbaka på det hela. Kennedyklanen var som störst i mitten av 60-talet. JFK var president och hans bröder hasade hela tiden i hälarna för att antingen ta över eller bli egna framstående politiker. Resten är ju liksom historia...
Men vad som än händer med de kvarvarande Kennedys kommer ju vara osagt men dom kommer för alltid att omgärdas av skandaler, mystik och ond bråd död.

Heroes you may talk about, legends never dies....


"Nessie" bor/bodde i den skottska skön Loch Ness, därav namnet Nessie. Hon ska se ut lite som en dinosaurie men ska för övrigt vara ett ganska så fredligt "sjöodjur." I boken "Myter och legender" tar man upp fenomenet sjöodjur och det kan faktiskt ligga viss sanning i det. För på tiden då fiskarnas båtar var mycket mindre än idag och den allmänna bildningen om hav, djur och natur hade mycket kvar att önska är det inte alls otänkbart att valar, bläckfiskar och hajar självklart kom att bli havens odjur. Det var först på 2000-talet som några japanska fiskare fick upp en 15 meter lång jättebläckfisk som man på riktigt började ana att alla de gamla skrönorna kanske trots allt hade en viss verklighetsbas. Tänk er själva att vara ute på haven i en 5-6meter lång båt och möta en bläckis som är 3-4 gånger längre. Hm..ja man ska inte förkasta allt här i världen trots att det låter hur osannolikt som helst.
Men men, jag håller mig till Nessie och har faktiskt haft förmånden att stå och glo ner i det iskalla vattnet vid stranden av Loch Ness. Det enda jag såg då vad min egen spegelbild och en gammal coca cola burk.... Men jag har ändå varit där liksom....

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar