söndag 25 september 2011

En fredagsfräck Winnerbäck!

Råbiff a´la Broigatan


Japp, så börjar denna helg lida mot sitt slut. Har varit en trevlig helg med allt mellan himmel och jord. Var faktiskt kanontrevligt att åter träffa EG och det var nästan exakt 1 år sedan vi senast slog våra kloka (?) huvuden ihop, då på Arlanda i väntan på flyget söderöver.

Men men, där satt vi och kaffade med byggnadställningarna ovanför skallen i kärnan av Triangeln. Men trevligt var det och dagen till ära passade jag på att ge EG del ett av den present jag lovat. Del två kommer lite senare men den är lite mer "skrymmande" så att säga.


Efter att ha lämnat av EG väntade nästa kära människa. Efter lite om och men fann vi till slut resturangen men jag fick mig samtidigt en liten tur bland Malmös inre smågator samtidigt som vi ackompanjerades av Hemglass. Men men, lite extra motion är ju inget att klaga över. Men när vi liksom såg helheten och fick facit i hand så insåg vi båda att det nog var en hyfsat bra omväg vi tog..hehe Men maten var god och priset helt ok. Nu var vi laddade för kvällens huvudgrej, nämligen konserten med ikonen, Lasse Winerbäck.


Jag måste erkänna att jag var positivt överraskad, kanske inte av Lasse i sig utan mer av musikerna som med ganska "enkla" medel i vissa fall fick Lasses låtar till en lite annorlunda dimension. Pubilken omkring mig var nog mer Lassefrälsta än jag då många kunde både takt och text. Men som sagt, det var en bra spelning och ljudet var helt ok, dvs man behövde inte skrika när man kom ut från lokalen.

En av Lasses stora skräck är att han ska tappa bort texten. Detta gjorde han även denna kväll men rättade till det hela ganska så fort. Tydligen hade han blivit erbjuden monitorer till denna turné men hade samtidigt fått följande råd " Lasse, visst kan vi köra med monitorer så att du hela tiden ser texterna, MEN tänk då på att du aldrig kommer lära dig texterna utantill...."

Så lilla Lasse tänkte på saken och insåg att han måste vara mer fokuserad på uppgiften och på så vis dissade han monitorerna även denna turné.

Någon längre utläggning om konserten tänker jag inte göra för ni som känner Winnerbäck vet ju hur han är, hur hans låtar går och var han kommer ifrån. Så jag lämnar det till er.

Ni som vill se konserten kan förresten redan kolla in på Youtube. Där ligger diverse klipp från någon av alla er som filmade konserten via mobiltelefonerna.....


Nu säger väl Usse, men hallå, hur kan du veta detta då, ja att hans låtar kom till en annan dimension, du som knappt visste vem han är. Svaret är enkelt, jo jag vet absolut vem han är, och jag har med hjälp av modern teknik så som internet ( Goggle, Youtube samt Spotify) jämfört låtlistan han hade på konserten med "ogrinalen" så att säga. Så där har jag sedan suttit som värsta kritikern och lyssnat på ca 400 olika versioner fram och tillbaka, eller tja mest framåt dock. Så där har ni svaret. Så kontenan är att de tre musiker han hade med sig helt klart får mer än väl godkänt.

End of story, pride and glory!


Annars är det som vanligt tycker jag. Tiden flyger fram och snart är även den marina säsongen över. Känns alltid lite trist när man plockar upp båtar och fixar och donar inför den stunande vintern. Enligt EG ska det bli en riktig vargavinter även denna gång och denna människa brukar sällan ha fel. Så det är bara att damma av termobyxor och vinterjacka, prova ut handskar och tvätta mössan. Lågskor får bytas mot kängor och det är nog bra att kanske ha ett par extra skor med sig till jobbet sedan, typ jobbdojjor. Men men, just nu skiner faktiskt solen och det är ganska så okej väder ute men den där riktiga värmen är ju sedan ett tag helt borta.


Hm, någon som minns Ted Ströms låt Vintersaga, ni vet låten som man liksom bara vill skjuta sig själv. Texten är ju smått klassisk med allt från en tradare i snörök mellan Kiruna och fjärran... Hm, vet inte riktigt, men jag drar faktiskt vissa paralleller till Winnerbäcks texter... Ok, sorry alla Winnerbäck fans out there...men så är det.


På återhörande!

Eken


P.S Sist men inte minst så hade jag en kompis för länge sedan som år..hm 2002 skulle på Winnerbäck tillsammans med hans sambo, idag fru. Hon hade skaffat biljet och han var väl så där på att följa med. Motiveringen löd att han trodde på fullaste allvar att han skulle bli knivskuren i kön.........

Jag och Blomman har länge grubblat över detta faktum och inser att det har inget alls med Winnerbäck eller hans publik att göra, snarare på att vår f.d gemensamma kompis var lite väl full med fördomar. Å andra sidan, går man på en konsert med Peps Person och tror att det ska bli rock n roll med klackarna i taket...så okej....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar