måndag 25 juli 2011

Den gamle och havet...

Ja, nu tror ni att det handlar om Hemingways klassiker. Nä, det var bara ett kort referat om när EG var på Piteå Havsbad....*S*

Måndagen präglades mest av att jobba, jobba, jobba och sedan lite ytterligare jobb. Däremellan har det givna samtalsämnet på fikat självklart varit vilket straff man kan tänkas ge Norges, ja kanske till och med världens just nu mest hatade man. Allmän förnedring och stening på självaste Karl Johann känns nästan som ett milt straff. Att sätta honom i vanligt fängelse går nog inte heller för då blir han nog ihjälslagen redan under första lunchen. Hm, ja sett mer amerikanska ögon hade nog dödstraff varit den enda "rimliga" lösningen. Om det nu är en lösning, men ändå.
Ja, ibland undrar man vad det är för värld man lever i.
Någon undrade om det blivit lika mycket ståhej om man gått in på ett ålderdomshem och skjutit ihjäl runt 100st åldringar.... Ganska spännande tanke....

Lunchen blev en riktig "åkarlurre". Jag orkade inte ta mig för då mycket utan traskade över gatan och slog mig ner på en av stadens mindre lyckade pizzerior. Hade sällskap av någa av killarna på CG Erikssons åkeri som jag känner. Jag var den enda i sällskapet som använde både kniv och gaffel. Chafförerna nöjde sig med enbart en gaffel när dom skyfflade in sina kebabtallrikar med stark sås....

Eftermiddagen har annars löpt på som förmiddagen, med jobb och ännu mer jobb. Men och annan ömhetsförklaring till Usse har också hunnits med. Lovade precis rensa frökens trädgårdsland. Till saken hör att det är liksom ingen stor grönsaksanläggning utan landet mäter väl som mest 40x50 cm.....Men växer gör det och det är ju huvudsaken men det blir liksom inte mycket över att stoppa ner i jordkällaren när vintern kommer.*ler*

När jag gick i skolan var vi tvingade att se på Willhelm Mobergs "Utvandrarna" på bio. Det var liksom något som hörde till allmänbildningen. Filmen som i sin helhet var minst 3 timmar kändes som 3år. Men vi fick i alla fall ha med oss både godis och läsk där på biografen. Jag sov en sväng också. Som vanlig var det mycket trams under filmvisningen och biografägaren stoppade filmen tre gånger för att banna oss. Men till slut segade vi oss igenom filmen ihop med några andra högstadieskolor.
Några år senade var det dags igen och då gock jag på gymnasiet. Då var vi alla kommenderade av skolan att se Schindler´s List.
Kan meddela att det var en helt annorlunda stämning då och biografägaren behövde inte stoppa filmen en enda gång. Jag sov inte heller förresten....

Vad är det för dum jävel som betalar 180kr för en liten drink? Jo, Svamp Bob så klart.... Kostar att ligga på topp Svarre....

Slutligen vill jag avrunda med en dikt av Karin Boye...eller nä, det vill jag inte alls. Är inget fan av Karin Boye och ärligt talat tycker jag inte hennes dikter är så bra heller. Men det låter ganska fint att skriva så, lite intellektuellt på något vis....

Förresten, på grund av de fruktansvärda händelserna i Norge så utgick en dokumentär som skulle hylla U2 och deras 30-åriga karriär på SVT. Kändes lite trist men med tanke på omständigheterna får man ju faktiskt acceptera detta. Dokumentären kommer nog att sändas vid ett senare tillfälle hoppas jag. För er som såg dokumentären om Queen så kan jag bara gratulera er. Har väl aldrig varit ett stort fan av Queen men säga vad man vill, dom hade sina stunder dom också och en handfull låtar är trots allt klassiker.
Jag kan förresten gitarr-riffen till både Pride (In the name of love) och With or without you.... Respekt! Har alltid hävdat och kommer fortfarande hävda att U2 är världen bästa band/liveband. Det är även Larry Mullen Jr´s fel att jag alltid spelat på Yamahatrummor.
Respekt igen...

Nä, på återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar