måndag 4 juli 2011

Nya tider men gamla konflikter.

Egentligen har jag inget att skriva om, men skriver ändå. Dagen är till ända och för er som följt mig under dagen har ju sett att jag var uppe med tuppen. Kanske till och med före tuppen. Men dagen har varit bra, inte minst med tanke på att måndagar alltid är måndagar.
Däremot är det en hel del meck nu när folk gått på semestrar och man ska täcka in varandras arbetsuppgifter. Det är nu om något man går äta upp diverse elaka pikar om att "vissa" inte har något att göra om dagarna. Nu framgår det helt klart att även dessa personer faktiskt gör viss skäl för lönen...


EG har gått upp i rök...eller är hon skitsur på mig....hm... mysko


Ni läste det först, dvs på Ekens Hörna, men nu är det liv och debatt om huruvida man ska få läsa Harry Potter-kunskap och andra kanske mindre samhällsnyttiga ämnen på högskolenivå och dessutom få bidrag för det. Saken är så het att den till och med kommer debatteras på Almedalsveckan. Som sagt, Ekens hörna, din hörnsten under eken....


Innan Svarre och jag gick hem stämnde vi av läget med Mia som skulle jobba över. Även Jeppe och Made satt kvar och kliade sina huvuden. Tycker dock synd om de sistnämnda då dom till och med nästan fått kritik för all övertid. Men dom sitter i en rävsax och det känns inte alls bra att historien verkar upprepa sig igen....
Men denna gång har dom, ja hela deras avdelning resten av oss andra som stöd OM det blir ny konfrontation med ledningen. Hm, ja allt är ju inte sommarfrid tyvärr....


Fotbolls-VM i Tyskland pågår för fullt och Sveriges damerna ångar på. Själv har jag kanske sammanlagt sett 40 minuter. Kan verka mycket då det är damfotboll men lägg även därtill att dessa 40 minuter är fördelade över 5 olika matcher. Med andra ord har jag inte ägnat någon större tid till dam-vm...i år heller.


Attans rackarns vad nöjd jag blev över bilden på vinglasen och ljusen..... inte illa för att vara tagen med en mobil....


Brukar inte skriva om politik och bör nog hålla mig borta också, men kan inte låta bli att då och då fundera lite över Israel och världen. Jag undrar om man kommer lösa konflikten under min livstid faktiskt. När jag gick på Högskolan gjorde jag ett arbete om Israel och synen utifrån. Ni ska veta att Israel är ett av världens mest skuldsatta länder där i första hand USA är den största finansiären. Då på den tiden hade Israel så stora skulder till USA att det var omöjligt att betala tillbaka och USA hade redan börjat skriva av vissa lån.
Parallellt med detta är det många (och med all rätt) fördömer Israel och dess aktioner på Västbanken. Men samtidigt är det som om helt världen i allmänhet, europa i synnerhet forfarande kännde skuld och skam över det judarna fick utstå under andra världkriget. Att allt för högljutt protestera kan ses som en antisemitisk gärning, vilket innebär att man hellre drar öronen åt sig.
Det är faktiskt så att i slutskedet av kriget hade USA´s president ett möte med kungen av Saudiarabien. Självklart fördömde arabvärlden det som hade skett och insåg lika väl som vi i väst hur nazismens grymhet hade härjat fritt, och vilka enorma konsekvenser det hade inneburit. Kungen var rörande överrens med presidenten att något måste göras för att hjälpa judarna. Dock hade han en enda viktig önskan. Blanda INTE in arabvärlden i detta utan håll oss utanför.
Detta lovade herr President dyrt och heligt. Men med facit i hand höll han inte sitt löfte.
Konflikten mellan Israel och Palestina har nu pågått i över 60år och jag är tyvärr orolig för att det kommer pågå ytterligare många år fram över.
Detta kan ni ju ha i åtanke ni som av olika anledningar vill ta ställning till sommarens Ship to Gaza.
Glöm heller inte bort att det är sällan en part som träter....


Japp, så blev det lite världspolitik också....


På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar