måndag 13 maj 2013

Att bränna pengar

Hej och hå och så!
Måndagen den 13/5 kommer absolut inte gå till historien som någon speciell dag, snarare en ganska så vanlig måndag. Trött har jag varit och ont har jag haft. Även idag har jag fått duscha med en grön ful diskhandske på handen för att min sargade vänsterhand inte ska svida mer än onödigt. Lever ju fortfarande med skadan från helgens snickrande. Men det går i alla fall åt rätt håll. Mitt förråd ser just nu ut som en liten arbetsbod. Det ligger verktyg överallt och eftersom E plockat hem sin cykel och syrran fått alla mina flyttkartonger så funkar det ganska bra med att ha en liten verkstad i förrådet. Förmodligen inbjuder det till att jag snart även påbörjar mitt nygamla projekt igen nu när jag har plats att jobba i förrådet istället för att greja med spektaklet inne i själva lägenheten. Hm, ja vi får väl se.

Om fyra dagar är det helg igen, en helg som innebär full gas från tidig morgon till sen kväll, fast på kvällen ska vi ju dock grilla så det kan bli trevligt. Ja, det är dags för VSD fast årets variant bli en riktig budgetversion. Men jag tror det löser sig ändå. Dock är det en hel del kvar att fixa, inte minst viktiga saker som en del tillstånd. Men allt löser sig, hoppas jag. Min motivation för detta är tyvärr inte direkt hög just nu. Känns lite som om detta jippo spelat ut sin rätt tyvärr. Men det ska man kanske tala tyst om.

På tal om något helt annat frågade sig några av er hur man kunde dö av bacon/fläsk. Jag skrev ju om det i ett tidigare inlägg. Men jag får väl ta det en gång till.

"Anna Panna stekte fläsk, 1776. Fläsket brändes, Anna skämdes. Klockan slog, Anna dog."

Ja det är så man dör av fläsk. Så redan på 1700-talet var fläsk och annan fet mat tydligen ganska få farlig för oss människor på samma vis som den är idag. En stor skillnad är dock att jag tror gemene man rörde lite mer på sig på den tiden. Inte ofta man läste om ohälsosam övervikt eller fetma i sina gamla historieböcker faktiskt. Å andra sidan hade ju den tidens befolkning helt andra bekymmer med hälsan. Spriten var en del, brist på medicin och vitaminer en annan.
Nåja, Anna Panna i Linka är minsann inte död än och det är tur. Dock höll hon ju på att elda upp fläkten där hemma men det är ju en annan historia. Nu kommer jag inte ihåg om hon stekte fläsk men skit samma. Kunde ju slutat illa men istället blev det ett mer genant samtal med hyresvärlden tror jag.

Schablonen för en normal arbetsvecka är dragen vid 40 timmar. Själv ligger jag på 50-55 timmar just nu. Det är kanske inte så superbra men tack och lov är det kul. Har en liten tanken på att gasa på fram till semestern och så länge jag inte har något annat som upptar min tid på kvällarna kan jag lika gärna jobba på. Håller på med en hel del grejer nu som inte direkt är enkla att lösa men eftersom min chef givit mig förhållandevis fria händer ska jag nog få ihop det. Men semestern kommer dock med stormsteg. Vi har precis gått in i vecka 20 och för er som funderar över sill och nubbe kan jag informera om att midsommar är bara fem veckor bort! Så ska du sätta din egen snaps kan det vara hög tid nu att peta i jordgubb, polkagris, turkisk peppar eller varför inte en klassiker med Johannesört? Som sagt, tiden går apfort nu, som vanligt. Var själva midsommar ska spenderas för egen del är än så länge ganska öppet. Men det lutar att att jag firar på samma ställe som de senaste 3-4 åren. I goda vänners lag vid en sjö. Ja, det räcker gott och väl.

Hm, på tal om tid så firar min kära lilla Segelklubb 35 år nästa år 2014. Själv har jag varit med i 30 år då. Ja, inte undra på att man håller den kär...
Kom på att ni som nu känner mig kan själva nu då räkna ut hur gammal jag var när jag för första gången klev ner i en båt.

Har aldrig förstått grejen med ostron....

Om Sverige tar VM-guld har jag lovar mina kollegor att elda upp en hundralapp live utanför jobbet, i någon av våra stora askkoppar. Vadet i sig är jävligt crazy, men det som kanske är mest crazy är att jag var spik nykter när jag antog denna "utmaning". Men just nu känns det som om jag faktiskt får behålla min hundralapp i obränt skick.

Well well cykelställ, det var allt för idag.

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar