tisdag 2 juli 2013

Jag får krupp utan lupp! Tur jag har en mupp!

Hello!
Så var tisdagen över och fan vet vad den dagen försvann. Hann knappt in på jobbet innan det var full fart igen. Till och med min chef suckade och sa att om tempot fortsätter som nu kommer vi ha big problems resten av sommaren. Nu börjar ju folk droppa av på semester på riktigt men arbetsbördan är som vilken vanlig vecka som helst. Skumt och även lite dumt. Men men, själv drar jag iväg en sväng nästa vecka det ska bli kul. Fick en karta av EG idag men jag reviderade den och gjorde en egen version. Men då kommer resan ta "lite" längre tid också är jag rädd. Meddelade Biggan också att jag kunde ju tuta när jag gasar igenom Umeå men hon nämnde då att jag kunde gärna vänta lite för hon bor i Sävar. Men jag sa att jag kan tuta i Umeå ändå samt Sävar. Jaja, vi får se när det blir.

Besöket på Panduro blev ett fiasko men och av allt det jag skulle ha hittade jag bara två saker, som dessutom inte passade. Nu var jag väl generellt lite vilsen där på Panduro och för stunden även det enda manliga inslaget så det kom faktiskt fram en tjej och frågade om jag behövde hjälp. Det behövde jag egentligen inte men slängde ur mig att jag behövde en "piiiip". Hon funderade lite innan hon meddelade att dom nog inte hade en sådan. Det visste jag ju redan men jag kunde inte komma på något bättre att säga just då.
Däremot hittade jag en annan sak som jag behöver för mitt lilla projekt men det jag mest letade efter hittade jag här hemma i garderoben...haha. Ja så kan det gå. Men ikväll är det byggpaus men resten av veckan är tanken att jag ska göra lite framsteg. Jag visade även bilden på jobbet idag men ingen kunde gissa vad det ska bli...hehehehe.
Hm, ja går nu allt som det ska kommer detta bli "the build of the year".

Måste bara visa er Tara Oceans, denna fula ankunge som är en hybrid mellan en segelbåt och ett vanlig fartyg kan man säga. Ja, det är en sjukt stor båt och ni som ibland kika in på Kunskapskanalen har kunnat följa Tara Oceans och hennes besättning på de sju haven.






Vad är det få för båt undrar säker många. Jo, Tara är ett flytande laboratorie där man studerar allt från korallrev, is och det marina livet runt om i världen. Taras resan har pågått non stop i 3 år med olika forskare ombord med var sin specialitet. Allt från planton till packis, korallrev, strömmar och annat pyssel. Andemeningen med hela projektet är att undersöka havens ekosystem samt påverkan av den globala uppvärmningen som ju är ständigt aktuell, även på en kall plats som Antarktis. Och allt dett är  blandat med underbara seglingsbilder.
Måste dock erkänna att programmen i sig har faktit varit riktigt intressanta och lärorika. Visste ni förresten att kolera härstammar från planton som i under monsunen blåser upp från haven (i första hand Indiska Oceanen), landar i reservoarer och andra vattenkällor på land och utgör då en enorm skada. Detta kom man på i mitten av 80-talet medan andra hela tiden trodde att kolerabakterien kom från landbaserade bakterier. Men det är som sagt fel. Båten ägs och drivs av ett franskt team men forskarna ombord är från hela världen. Jaja, nog om det.

Jag har en last som årligen kostar mig nästan 9000kr. Det räknade en snäll kollega ut åt mig idag.

Minns ni Johnny Logan? Ni vet Irländaren som smörade sig in i Europa med låten "Hold me now" någon gång på 80-talet, rättare sagt 1987. Han kommer till vår lilla stad i sommar för att uppträda på vår egen "Allsång". Detta är ett jippo i en av våra parker som trots allt drar mellan 5-7000 personer varje gång. Man kör fyra gånger under en sommar och även Tomas Di Leva är ett av årets dragplåster. Men rekordet innehar Måns Zelmelöf som faktiskt lyckades dra hela 12000 personer till parken. Kan notera att Öster spelade hemmamatch samma kväll och där var det ca 2000 personer. Jaja, är det sommar så är det. Tycker väl dock att det är lite väl mycket allsång.

Nä, tror jag avrundar nu. Blev faktiskt lite sugen på att mecka lite med mitt projekt igen.

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar