lördag 27 juli 2013

Tropsik värme med iskall öl

Hej!
Ännu en varm dag har gått till ända men värmen är inte över, snarare tvärtom. Imorgon har man hintat om temperaturer upp över 30 grader och natten kan komma att bli tropiskt, dvs en natt när tempen inte understiger 20 grader. Inte illa för att vara uppe i nordliga Sverige.

Gårdagen var som sagt också varm och det grillades för högtryck. Kvällen till ära skulle jag göra EG´s specialsås. Receptet är hemligt så det går jag inte in på men när jag blandat ihop alla ingredienser blev jag dock lite skeptiskt till om det var rätt. Jag hade inte alls samma färg som EG utan det såg helskumt ut. Men samtidigt skulle det hela koka i ca 1h och då blev i alla fall färgen till slut liknande EG´s. Men summa summarum så slutade det hela perfekt och såsen fick uppskattade hejrop både från höger och vänster. En av gästerna tyckte den var så god att han till och med ville dippa chips i den.
Japp, som ni ser är såsen nästan svart, men det blev bra för då matchade den köttet och korvarna. Jaja, grillkvällen blev bra och innehöll även en hel del öl. För att kyla ölen la vi alla i en stor hink med is och kallvatten i. Det funkade alldeles utmärkt och vi behöver inte gå den långa vägen från altanen in till kylen. Hm, en sträcka på ca 3,5 meter tror jag...
Eftersom vi bara var män så grillade vi på riktigt manligt vis, dvs det fanns inte en grönsak på bordet så långt ögat kunde nå. Det må vara en sak, men det roligaste av allt vara att ingen av gästerna ens gjorde någon notis om det...haha

Idag har jag även börjar röja rejält i förrådet och det var ju inte en sekund för sent. Jag hade även organiserat det hela så att jag hade en sopsäck ständigt närvarande. Den blev ganska full faktiskt. Det roliga är att en av lådorna i förrådet innehöll grejer som jag packade ner den dagen jag flyttade hemifrån. Men från att ha varit proppfull återstod det knappt hälften efter att jag satte klorna i den. Ja, man har helt klart samlat på sig en massa skumma saker. Eller vad sägs om 12st påsar för hundgodis...vad jag nu ska ha dom till. Jag vill även minnas att jag hade ännu fler en gång i tiden men har givit bort några till nära och kära. Men ändå har jag fortfarande många kvar. Japp, så där håller det liksom på. Jag hittar grej efter grej som jag fan inte ens visste jag hade. Ska även rensa en massa kläder, framförallt jackor som bara hänger där. Jackor som jag inte använt på över 10 år tror jag. Men nu är processen igång så det känns skönt. Jag är säker på att jag visserligen ändå kommer ha kvar sjukt mycket "bra att ha" grejer men nu ska de tbara vara sådana saker SOM verkligen ÄR bra att ha. Finns även en annan orsak till att jag måste städa ut förrådet för nu verkar det som om det snart är ännu en cykel på väg in....

Det har kallats för SuperMatchen. Ja, matchen ikväll mellan Real Madrid och PSG på Ullevi har snackats upp till förbannelse. Men till vilken nytta? Tja, matchen i sig var en av de sämsta jag sett och spelarna har nyss kommit tillbaka från sina semestrar. Det gör att konditionen bland detta mångmiljonärer var nästan lika dålig som min egen. En annan sak som gjorde denna match synnerligen avslagen är att ingen av spelarna ville bli skadade. Tro fan det, för inte går man in och ger 100% i en vänskap/jippomatch i Sverige. Så ni som inte såg matchen på plats eller på tv missade faktiskt inte ett skit.
Imorgon är det dock en helt annan match med en helt annan inställning. EM-final mellan Tyskland och Norge. Smäller det inte då vet jag inte när det ska smälla. Att Sverige inte spelar är synd men tydligen ska laget hyllas på något vis antingen i halvtid eller före ordinarie match. Vet inte riktigt om det känns helt rätt faktiskt. Sverige har ju åkt ut och ska man hyllas då? Visst var ju målet att gå till final men det måste och borde det ju vara för samtliga lag som ställer upp i en stor turnering, eller? Nåja, det blir nog bra med det.

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar