måndag 19 augusti 2013

Att städa är att häda.

Hej hopp gummipropp!

Jaha, så var även måndagen över och även idag har det varit fullt upp. Jävligt konstigt att man kan ha fullt upp när man egentligen ska slappa. Men men, så blir det ibland. Idag var vi på IKEA för att inhandla lite smått och gått. Själva huvudmålet var att köpa en stooooor cylinder av glas som jag såg på IKEA uppe i Haparanda tidigare i somras. Den passar liksom perfekt till all...konfekt. Problemet var bara att den modellen jag ville ha inte fanns....suck. Den var slut, finito. Känns lite trist att köra 7 mil enkel resa men jag köpte dock lite en packe skärbrädor, lite bestick samt ännu fler plastredskap. Nu har jag förresten 8st stekspadar (i plast). Ja, det är alltid bra att ha faktiskt och skärbrädor likaså. Inte för att vi liksom slåss om köksgrejerna här hemma men det är alltid bra att ha faktiskt. Då behöver man heller inte göra någon panikdisk bara för att just den där vispen eller tången råkar stå i diskmaskinen. Nä, nu är det ju bara att ta en ny ur kökslådan, lätt som en plätt. För att vara IKEA kom jag även ganska billigt undan, notan slutade på ca 400kr och då inkluderar jag även 15st köttbullar med gräddsås och kokt potatis som jag alltid måste ha.

På kvällen hann jag även lämna över lite gamla militärgrejer till Blomman som tackade med att bjuda på kaffe och Coca Cola. Ja, nu må tro att jag har hittat mycket "skit" här hemma nu när stora städpatrullen är på gång. Men det är faktiskt ganska skönt att röja undan. Nu är ju förråd och sovrum klart och det som kvarstår är vardagsrum och kök. Men köket är dock ganska så hyfsat under kontroll. Däremot bävar jag lite för bokhyllorna eftersom den ena bokhyllan blivit som en soptipp där jag bara lagt in saker under premissen "det fixar jag senare". Så där ligger böcker, gamla fakturor och andra grejer som ska sorteras in i pärmar...senare. Men nu känns det som om denna ursäkt att göra det senare bör göras nu. Men jag har dock hyfsad koll på grejerna så det borde inte ta så lång tid. Även denna gång kommer det bli spännande att se vad man kan tänkas hitta. En av bokisarna har mer blivit som en troféhylla. Även där ska jag nog rensa ut lite. Som ni ser blandas glas med foton och diverse "troféer" från svunna tider. Är liksom ingen som imponeras av gamla priser från min aktiva karriär inom en viss idrott. Den enda som kanske bli imponerad är jag själv men ibland måste man gå vidare.
Men ni vet hur det är, det är jävligt lätt att bara kasta in grejerna i ett skåp eller i en hylla för att sedan sakta glömmas bort några år. Jag är ju inte mer än människa fast jag är dock ganska så bra ändå..!

Ja att städa kan faktiskt vara kul hur konstigt det än låter. Känns rent av skönt att slänga saker och ting eller kan man packa en låda med lite junk och skicka norröver. Då är det liksom inte länge mitt problem. EG juniors son fick en vält som var lite fel skala på för mina kvarvarande "leksaker" men han är ju för liten att fatta det så det blev bra. EG junior själv fick ju lite mer porslin som jag faktiskt hittade i en lite påse i samma låda som jag hade två baseboll handskar samt benskydd till ishockey och fotboll. Något som jag också tycker är lite konstigt att jag sparat. Ja, det är mycket man hittar när man städar. EG senior fick en bok om jag också hittade i förrådet men det tror jag beror på att jag flyttade ut den där någon gång eftersom omslaget var så läskigt. Hm, ja hela boken är läskig så jag hoppas EG tittar under sängen innan hon somnar sedan.....

Well, nevermind, nu ska jag faktiskt fortsätta lite till med städandet. Det tar ju lite längre när man då och då hittar saker som man liksom har speciella minnen av. Då sitter man där och tittar och känner på det och filosoferar lite och minns tillbaka. Den sjukaste grej jag hittar är en liten ring av metall som för ett otränat öga just ser ut som en ring i metall. Men det är faktiskt sprinten till min första skarpa handgranat jag kastade. Fråga mig inte varför men alla i plutonen sparade det och den hängde även i jackfickan under resten av vår militära era. Hm, ja nu kanske ni förstår varför det tar tid att städa....

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar