onsdag 7 augusti 2013

Jag har ingen bra rubrik idag.

Hej hej!
Så var ännu en dag till ända och idag har det varit en konstig dag. Konstig på så sätt att jag har egentligen ingen aning om vad jag har gjort. Det har med andra ord varit lite väl mycket på alla håll och kanter. Har en hel del både små och stora grejer som MÅSTE vara klart innan helgen. Om dom inte är det måste jag jobba i helgen. Ja, det känns inte alls bra men det är bara att bita i det just nu både beska, omogna och sura äpplet. Har inte riktigt tid att jobba sena kvällar heller för mitt i allt håller jag ju på med mina förpliktelser som "hyresvärd." Även det känns smått kaos, i alla fall nu. Men vi får se hur det har gått när vi summerar veckan. Men ska i alla fall träffa 3 personer på lika många dagar så det kan ju i sig bli spännande.
Ja ibland sker ju allt på samma gång men jag är van, så har det nästan alltid varit.

På eftermiddags fikat så satt jag, Adde, KG, M och Vicky och diskuterade läget. Vi insåg att någon lugn sommar har vi inte haft men det börjar lätta för dom flesta nu när vi får sällskap av fler och fler kollegor som droppar in. Men det jag själv inte kände till, eller tja, inte egentligen orkat bry mig om är att det växer ett missnöje riktat mot vissa kollegor i gruppen. Jag kan faktiskt hålla med utan att gå in på för mycket detaljer. Men det jag vet som inte dom vet är att det kommer få konsekvenser för de personer det gäller. Sedan om det blir bra eller dåligt, tja det får vi väl se. Vi har ju tyvärr ett avdelning just nu där många helt lagligt kan ta ut föräldrardagar bara dom kommer in med dagarna i god tid. Vi vet redan om att nästan alla kommer kasta in dagar strategiskt kring jul och nyår. Ledigheter som vi andra inte ens kan påverka. Konsekvensen av det blir ju att vi som inte har föräldradagar i princip kan glömma att vara lediga alls. Hm, ja det kan bli sjukt spännande att se hur ledningen löser detta framåt hösten. Jaja, alltid är det något.

Nu har jag förresten laddat upp rejält med kol, eller rättare sagt briketter. Passade på att köpa hem rejält inför gårdagens grill. Sedan har jag även ett gäng engångsgrillar i förrådet men dom få vara där så länge. Man vet ju aldrig när det kan komma till pass så att slänga dom känns overkill, grill overkill så att säga.
Eventuellt hinner vi med en grill på fredag också och då kommer jag blir bjuden på all mat, bara jag står för griller och briketterna. Den enda bromsklossen just nu är jag själv. Jag FÅR nämligen inte försova mig eller vara bakis på lördag. Kl 11 kommer Frida en snabb sväng, kl 12 måste jag hämta syrran och senast kl 14 ska vi befinna oss ca 10 mil hemifrån och vara glada och trevliga på min kusins barndop. Då är det liksom inte läge att ha betongkeps eller vara på allmänt dåligt humör. Å andra sidan kan det bli en spännande bilfärd med syrran. 10 mil med henne i bilen kan antingen bli mord eller självmord. Men det är en annan femma.

Om man står i Malmö och tittar ut över sundet ser man ju Danmark och Köpenhamn. Ett helt annat land, annan kultur och annat språk. Så nära men ändå så långt bort liksom. Detsamma gäller ju om du blickar ut över älven uppe i Haparanda. Där har du Finland med ett annat språk och en annan kultur. Men det som slog mig är att ofta förknippar man både Danmark och Finland med alkohol av olika sort och mängd. Konstigt, men så är det. Danskarna är ju glada i sin öl och finnarna bangar ju inte på brännvin eller liknande starka drycker. Frågan är vad dom tycker om oss när dom står på andra sidan och glor tillbaka. Kan faktiskt inte tänka mig att det bara handlar om röda stugor med vita knutar....

Det för oss oavkortat in på kvällens middag som bestod av följande:
Receptet är enkelt. Ta bara ett gäng stora "ekologiskt" riktiga räkor. Veva ner lite salt, sambal oelek och stek tills räkorna har lagom tuggmotstånd. Häll sedan på en dl grädde och låt det hela reducera. Smaka av med ännu mer sambal och avsluta med att pressa lite citronsaft. Ställ undan pannan och låt det hela dra till sig alla smaker. Under tiden fixar du salladen bestående av skivad avokado och hackad isbergsallad. Lägg sedan räkor och sallad i exempelvis ett tunnbröd. Ät och njut!

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar