torsdag 15 augusti 2013

Må bra på spa!

Hej hopp!

Idag har man varit nyttig! Ute i solen från kl 8 till 18 och det är väl så det ska vara när man har semester. Men det känns i kroppen och huden måste jag erkänna. Men dagen började bra, nämligen med att jag hittade min VRO keps. Jag har ju leta mig fördärvad efter den kepan, inte för att den är direkt snygg eller viktig. Mer att jag stört mig sjukt mycket på att jag liksom inte haft en aning om var den tog vägen. Jag visste ju när jag hade den senast men sedan var den puts väck. Men nu är den hemma igen, eller tja det visade sig att den varit hemma hela tiden faktiskt. Den låg i ena ficka i en jacka som jag packade med mig till norr men som jag aldrig använde. Så när jag kom hem igen låg den ju kvar i jackan som hängdes undan. Men men, nu kan jag sova gott igen..hehe
Annars skulle vi jaga sten idag, denna spännande sysselsättning och liksom hämnas tillbaka på stenen som jag seglade på tidigare i sommar. "Beväpnade" med ankare, boj och lina gav vi oss ut på sjön. Om vi var taggade när vi kastade loss insåg vi ganska fort att denna Indiana Jones liknande resa skulle sluta i ett totalt fiasko. Anledningen är enkel, det blåste för mycket. Att speja ner under vattnet med vågor är en fullständigt omöjlig uppgift. Nu blev det helt plötsligt lite ombytta roller. Nu fanns det risk för att vi själva skulle köra på stenen med mortorbåten och trots att vi inte alls körde fort skulle det självklart räcka för att böja till propellern eller på annat sätt skada motorn. Ja, detta blev inte alls som vi tänkt oss. Så denna förbannade sten för allt gäcka oss ett tag till är jag rädd. Annars hade vi ju allt annat med oss tyckte vi. Till råga på allt är det rekordlågt vatten i sjön så vi hade vissa förhoppningar om att stenen till och med skulle vara synlig vid utan. Men icke så nicke så fiaskot blev fullbordat.
Men skam den som ger sig...

Imorgon är det fredag och då blir det full fart igen. Jag ska måla lite och bygga vidare på mitt sommarprojekt. Men först ska jag ta en rejäl sovis. Tror dock att jag sätter klockan på 10 så jag inte sover bort hela dagen. Egentligen är det här med helg inte så viktigt när man har semester. Då är det ju helg varje dag kan man säga. Eller kan man vara lite neggo och säga att det är måndag hela veckan.

Den så hoppingivande Arabiska våren har ju verkligen kommit av sig. Nu har det dock snart blivit så mycket skit där att ingen som inte direkt är iblandad orkar bry sig mer. Bara det är skrämmande. Nu kommer man även avråda från resor till Egypten och våra kända resebolag kommer även att ta hem turisterna som finns på plats. I dagsläget finns ca 800 svenskar i Egypten varav ca 200 är turister. Har ni förresten tänkt på att i de områden som tidigare var några av världen mest moderna och utvecklade samhällen idag är är de områden som har flest konflikter och annat elände. Hm, undrar hur det blev så egentligen.

Så tog Sverige äntligen ett guld i friidrott. Guldet har av vissa ansetts ganska så kontroversiellt och det kan jag till viss del förstå. Men ett guld är alltid ett guld liksom. Att vinnaren inte är svensk men ändå är det förvirrar ju säkert en hel del. Men men grattis vår vi väl säga för som sagt, ett guld är ju alltid ett guld och friidrott är en stor och bred idrott inte minst internationellt.
Frågan är bara om detta är en engångsgrej eller kommer vi åter bli bortskämda så som vi blev med Holm, Olsson och Carro? Alla minns vi ju den magiska kvällen i Aten 2004...

Nåja, allt är inte guld som glimmar och jag ska berätta en liten kul story. Här i vår lilla stad håller man på att rusta upp järnvägsstationen, eller resecentrum som det så fint heter. Allt har väl gått ganska så bra men den stora grejen är en helt ny gångbro över alla spåren. Bron är på plats och lite tack har satts dit. Däremot finns inga trappor eller hissar än. Här kommer problemet, nämligen att pengarna har tagit slut. Så nu kommer bron att vara ett "skelett" i minst ett halvår till enligt lokaltidningen. "Någon" hade tydligen räknat lite fel på kostnaden och det har ställt till det. Så nu bråkar kommunen, Trafikverket om vem som ska betala. Man har även kastat ut den entreprenör som lyfte dit bron och gjorde den halvfärdig.  Jaja, så kan det gå. Detta är bergis en grej som kommer att skämtas om i årets lokala nyårsrevy, var så säkra!

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar