fredag 26 februari 2010

Felicia, vad kostar laxen? Aha..det var...dyrt

Knappt kommer vi att lägga OS till handlingarna innan det är dags för Vasaloppet. Nästa helg står åkarna redo där i Sälen för att bege sig mot Mora. I år är det även rekord för hela Vasalopps veckan. Aldrig förr har så många varit anmälda och en bidragande är att hela Europa haft bra med snö i år. Själv ska jag följa Vasaloppet från soffan tror jag. Känns lite bättre faktiskt och mina längdskidor är sedan länge parkerade i taket i mina föräldrars garage. Men att se starten och den mäktiga syn och allt plocke pinn upp för första kurvan brukar jag inte missa i alla fall.

IOK hade vissa synpunkter på att Kanada firade sitt OS Guld i damhockeyn med skumpa, öl och cigarr på isen inför publik. En av spelarna är inte ens myndig och får då enligt lag inte ens dricka skumpa och öl...

Ska faktiskt bli skönt att inge behöva skriva om OS sedan. Skulle ju egentligen inte skriva något alls kring OS men ödet ville annat. Om jag räknat rätt blir det ju minst 9st medaljer och tack vare tjejerna med stenarna kommer vi ju att få minst ett silver. Samtidigt känns det ju helt okej att de medaljer vi tagit övervägande varit i den ädlaste valör, dvd GULD. Har sagt det innan men säger det igen, Skidlandslaget sitter verkligen i en gyllene sist inför kommande säsong när dom ska ut och ragga sponsorer. Även vissa skidåkare själva kommer ju ha helt andra förutsättningar när dom knackar på hos sponsorerna. Ta bra Kalla och Hellner som exempel. Å andra sidan är det kanske sponsorerna som knackar på hos dom istället. Brukar ju vara så när man kommit upp till en viss nivå. Men men, det är dom värda allihop!

Om man byter låt INNAN den är slut så slipper man reklamen på Spotify…

Läste att man är överlycklig på LRF då många av deras medlemmar, dvs tusentals lantbrukare runt om i landet haft redan guldåldern. Varför? Jo, många av dessa bönder har extraknäckt med att skotta snö. Ingen har ju kunnat undgå att just snö är ju något som kommit rikligt i år och det har gjort att bönderna tjänat stora pengar. För en ”vanlig” spannmålsbonde har ju denna typ av extra arbeta varit mycket betydelsefull ekonomiskt då hans åkrar inte producerar så mycket på vinterhalvåret. För att får en viss uppfattning om det hela så finns det bönder som faktiskt dragit in miljontals kronor på att ställa klockan lite tidigare och hoppa in i traktorn och ploga lite snö. Men även det tycker jag dom är värda faktiskt. Vet själv en bonde som lyckats ta betalt dubbelt upp för sin skottning. Först fick han betalt efter att ha skottat undan det han skulle. Sedan körde han men, bytte plogen mot en skopa och kopplade på sin stora vagn. Därefter körde han tillbaka och fick betalt för att han körde bort och rensade upp alla snövallar också. Ganska smart tycker jag!




Har börjat ta med mig min tidning redan på morgonen nu. Verkar tyvärr vara någon klåfingrig mupp som passar på att ta den ur brevlådan medan jag är på jobbet. Sådant är lågt. Funderade på att någon gång försöka lurpassa men har inte orkar det. Så nu mera tar jag tidningen direkt och så får den ligga i bilen under dagen istället. Konstigt att vissa inte lärt sig skilja på ditt och mitt.

Well, dags att få denna fredag att fortsätta gå mot sitt slut.

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar