torsdag 25 februari 2010

Känn ingen sorg för mig...papperskorg

Det är inte svårt att även som icke längdskidåkare glädjas med framgångarna i OS. Känns liksom som om detta bara är början på ett långt äktenskap mellan landslaget och svenska folket. Varför, jo dels är det ett förhållandevis ungt landslag och dels har säkert dessa framgångar givit samtliga blodad tand att fortsätta ett bra tag till. Kalla och Haag skulle väl egentligen bara vara med för att se och lära. Men det blev ju lite fel för det var ju dom andra som vi se och lära av Kalla och Haag. Hm, ett ganska så angenämt scenarie faktiskt.
Kanske är lite tidigt att skriva det redan nu men händer det ingen katastrofal så är jag nästan säker på att Sverige åter kan segla upp som en stormakt när det gäller att åka skidor på längden.

Stor heder och eloge till Per Elofsson för att han orkar vara med som expertkommentator. Vi minns ju alla hans sorti från Salt Lake City och inte minst anledningen till det. Finns nog ingen som jag hade unnat en OS-medalj så mkt som till Per. Vill man vara tuff och riktigt elak men kanske samtidigt realist så var det Johann Muhlegg som mer eller mindre förstörde hela Pers karriär på sätt och vis. Men som sagt, all heder åt Elof trots allt!

Den svenska kronkursen föll tung mot den slovakiska tidigt i morse…

Vissa delar av staden måste Gud helt glömt bort, i alla fall gällande snöskottning. Då jag och min kollega J skulle fara på lunch fick vi parkera två kvarter från haket bara för att inte riskera att köra fast. Jag talade med ägaren som väl inte var överförtjust i att inte heller hans hyresvärd varit något föredöme med skyffeln. Men vi fick i alla fall mat i magen och traskade mätta och belåtna tillbaka till min bil som tack och lov inte var bötfälld. Hade nämligen parkerat på en parkering som tillhör Landstinget Kronoberg.
Annars körs det snö överallt nu och idag har nästan samliga grannfastigheter haft små figurer uppe på taken för att skyffla ner snö. Vi spekulerade lite på jobbet om det är dom anställda som skottar eller om det är frivilliga eller ALU-personer som är utkommenderade. Vi kan inte fram till något vettigt utan fortsatte tysta se på när dom slet som djur med all snö.
Efter lunchen gjorde vi även en snabb visit vid Kommunens vid det här laget enorma snöupplag där lastbilar och traktorer med släp kom och gick i strid ström för att tömma sina flak. Vid synen som mötte oss vid detta snöberg så spekulerade vi i om snön inte kanske rent av skulle ligga kvar till midsommar.

99% rätt, är det 100% fel?

Anna är förresten i Chicago och grejar. Ska bli kul att höra hur hon haft det när hon kommer tillbaka. Hon har precis som jag USA lite som ett anda hemland och det krävs nog att man har bott där ett tag för att förstå och inte minst uppskatta detta västliga jätteland. Vädret var dock ganska kass och snö hade dom i massor. Hennes värsta farhåga var att gå vilse på den enorma O´Hare flygplatsen men följer man bara skyltarna brukar det gå bra. Sist jag och ex-frun var i Chicago så åkte vi faktiskt tåg mellan de olika terminalerna. Väldigt smidigt som du kanske minns S! Minns även att det var på den flighten hem som jag kämpade med att vara vaken bara för att orka se hela Svampbob Fyrkant- the movie. Ja, va fan skulle jag göra? Den andra filmen var Shall we dance eller något sådant. Men med lite Svampbob på näthinnan somnade man gott sedan någonstans över..hm, tja Grönland.

Vet ni vad/vem Mukmuk är? Jo det är den officiella OS-maskotens..hm sidekick om jag fattat det hela rätt. Den lilla bruna varelsen i mitten är Mukmuk och den officiella maskoten är ju den till höger. Vet dock inte var den heter…men tja..Mukidoki kanske.
Hade det inte varit fan så mycket roligare om alla fick Grodan Kermit med sig hem? Fast ok, Kermit är nog inte kanadensare....




Well,nu håller vi tummarna för tjejerna i stafetten och skulle det bli medalj är det faktiskt oväntat ska ni veta. Visst, det är även storslalom, semi i curling och bronsmatch med Pippi Långstrumps Kronorna men skidorna känns lite mer intressant.
Däremot är det inte lika oväntat om ni kan läsa ett nytt inlägg från mig imorgon.
Hälsar
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar