lördag 3 april 2010

En vanlig Påsk...

"Se fjärran som ditt hem, och du ska alltid vara hemma.
Se fjärrans landsmän som din landsman, och du ska aldrig vara främling.
Var du än går, gå med respekt, och du kommer alltid vara bland vänner."

Ja, denna dikt av Jonas Larsson pryder det monument som finns på 18 meters djup i viken Ao Lo Dalem väster om Phi Phi Island. Viken där den enorma vågen kom annandag jul 2004. Eftersom Phi Phi Island är så populärt bland dykare beslutade man att göra monumentet under vatten och består av 3 pyramidformade granitblock. Elva länder var med att förverkliga detta monument och det stod klart 2006.
Jag tycker det är en fin dikt och speglar den ömsesidiga kärlek som bevisades under uppbyggnaden efter Tsunamins förödelse, inte minst då i Thailand.

Well, hoppas ni alla haft en bra påsk så här långt. Själv har jag tvättat bil, eldat julgranar (!) och även dinerat med familjen. Hela dagen har badat i sol men dock inte så varmt som man trott. Tro det eller ej men mitt godisintag har varit lågt och ni som känner mig vet att jag inte direkt frossar i godis annars heller.

Who killed Laura Palmer? Minns ni det? Är ju trots allt 20 år sedan Twin Peaks hade premiär och David Lynch kom att förändra hela tänket kring hur TV-serier kom att skapas. Själv tyckte jag (och tycker fortfarande) att serien var lite läskig. Men å andra sidan var man ju inte så jättegammal då. Men åter igen, who killed Laura Palmer...??

Well, nu blir det soffan och film.

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar