fredag 1 mars 2013

Djur och sådana grejer samt veliga tjejer.

Tjoflöjt!

Ja så var det äntligen fredag igen och stundande helg. Som jag skrev innan har det känts som om våren är på väg, ja på riktigt och så även idag. Fick även idag dock göra en panikhemfärd för att traska ut med lille H. Men ibland kör det ju ihop sig på E´s jobb och de gånger det blir så har jag ju lovat hjälpa till. Kan säga att det var en glad liten H som fick komma ut och rasta sig i solen. Men när jag skulle tillbaka till jobbet var det Pip-Larson som jag lämnade. Men han brukar sluta efter ett tag och återgå till att sova eller nåt.

På tal om djur så känns det som om de senaste året skakats av just skandaler med djur inblandade. Först det här med alla djurparker och nu härvan med hästkött. Hm, undrar faktiskt om det får någon effekt till sommaren när Parken Zoo i Eskilstuna öppnar samt Ölands Djurpark. Glömmer vi så fort eller kommer folk att dissa denna typ av underhållning? Ska faktiskt bli spännande att se. När det gäller hästkött så skiter jag i det. Vi måste nog alla inse att detta har pågått sjukt länge och vi har alla blivit grundlurade under flera år och majoriteten av oss som ätit någon av dessa företags produkter har då fått i oss hästkött.  Men visst, är det häst ska det stå häst, inget annat. Men annars struntar jag i om det är fågel, fisk eller mitt emellan, dvs häst.
Lika bra att vi även inser att vi får vad vi betalar för, enkel matematik!

Visste ni förresten att förra året hade vi svenskar försäkrat våra husdjur till ett värde av 2,6 miljarder. Det är en ökning med ca 170 miljoner sett till året innan 2011. De stora jättarna inom husdjurförsäkringar är Agria, Folksam och Sveland. Själv hade jag Agria och var faktiskt jättenöjd med tanke på att jag "tyvärr" behövde använda Agria några gånger. Jag hade verkligen inte problem en enda gång, så tack Agria! Men det var ju sannerligen inte billigt då heller måste jag säga. Betalade över 5000kr för mina två hundar men som sagt, med tanke på att jag gjorde ett och annat besök på Djurhospitalet så var det tur att dom var försäkrade. Hm, åter igen, man får ju dock vad man betalar för...
Nä, nu lämnar vi fablernas värld.

Jag hoppas det fina vädret håller i sig för i helgen vankas det biltvätt av två bilar. Eftersom mitt bilägande liksom gått lite i vågor gapade förrådet tomt på saker som tvättsvampar, trasor, bilschampo och annat smått och gått. Så efter jobbet gasade jag iväg och köpte på mig ett nytt lager. Värst blir det nog att få ordning på E´s lilla bil, Kermit-bilen. Den ser ut som fan och man vågar knappt gå nära den utan att man ska få smuts på sig. Men nu ska det bli ordning på torpet igen. Nästa dilemma är dock var bilarna ska tvättas. Antingen i en sådan där "Gör det själv" hall eller hemma hos mor och far på deras garageuppfart. Om jag tvättar där får vi hoppas att det inte fryser på för då får dom en ofrivillig isbana på uppfarten. Så innan jag går till sängs ikväll ska jag dansa en soldans så det blir sol och värme imorgon. Prognosen säger dock plus 4-5 grader på dagen, men betydligt kallare på kvällen sedan. Men men, det löser sig.

Eftermiddagen blev lite halvflummig på jobbet och lagom till fikat tvingade jag med Linda upp till Gottegrisen. Hon velade som fan och beklagade sig att hon KAN inte åka dit utan att köpa en massa onödigt godis. Men hon gav som sagt vika då sötsuget var större än karaktären denna fredagseftermiddag. Jag skulle ju ha mitt vanliga "godis" medan hon skulle köpa "lite" till helgen. Vi hade även vissa beställningar från andra kollegor. Det positiva var att mitt godis var kraftigt sänkt, hurra! Kostade bara 159kr för 10st, vilket för att 1st då kostar 15:90!!! Helt klart billigast i stan, ja kanske rent av i hela bygden! Så jag funderar på att fara dit igen och liksom bunkra. Linda hade bekymmer som fan med sitt godis och klagade på att hon hade dålig karaktär så det hela slutade med att vi vek ihop påsen och häftade ihop den. Först blev hon sur men ändrade sig efter ett tag. "Jag måste bli mer nyttig, sa hon, innan hon försvann ut på en rökpaus"...Tja, allt är ju relativt...typ.

Just nu luktar det jävligt bränt här hemma. Skulle göra popcorn i micron men påsen fick några sekunder för mycket. E som var ute med hunden kom in och undrade om något brann. Då kan ni själva tänka er hur det luktar här hemma. Eftersom vi bor i en lägenhet som går under mottot " Modern lya med öppen planlösning" så finns det inga väggar eller dörr mellan kök och vardagsrum. Så allt eventuellt matos eller som nu brända popcorn förföljer lägenhetens invånare resten av kvällen. Nu undrar kanske vissa, men det finns väl fläkt? Hm..jo...men ingen bra!

Paketet till PG via EG har kommit fram och allt var helt! Hade dock helt glömt att jag slängt ner ett par gamla tofflor också men kom på det när EG skrev. Har lite som vana att alla gånger något ska skickas upp till norr passar jag på att rensa ut gammalt junk hemifrån. En ganska bra process tycker jag.

På återhörande!
Eken


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar