måndag 14 september 2009

Kvällstext

Man brukar säga att det finns runt 2 miljoner ensamhushåll i landet. Det innebär att det finns en enorm potential för den singelmarknad som växer upp brevid oss som svampar ur marken. Förr var det tabu att vara singel. Idag är tongångarna helt andra. Visst, att vara singel en längre tid kanske inte är så kul men för de som kommer ur länge förhållanden eller giftemål kan just singellivet vara en rejäl väckarklocka.
Av denna singelgrupp brukar oftas killar vara de som utpekas som mest sviniga. Vi har väl alla hört talas om begreppet ungkarlslya. Det är den bostad som denna ensamma man bor i när han inte är på jobbet eller på krogen. Inne i denna lya ska det se ut som fan. Döda blommor i krukorna, kylskåpet innehåller fler utgånga än färska varor, dock saknas aldrig en flaska ketchup konstigt nog. I frysen ligger ett paket fiskpinnar och eventuellt ett paket glass.
I vasken ligger veckans disk och den dumma ägaren går på samma trick gång på gång, det vill säga så fort kökskranen slås på sprutar vattnet i hela köket eftersom glas, tallrikar och annat liksom hindrar strålen att gå rakt ner.
På köksbordet ligger förra veckans reklam och lite post som kanske kan vara viktig. I sovrummet är det obäddat och har man dubbelsäng består den andra halvan av både ren och smutsig tvätt. Vardagsrummet kan dock i många fall vara det som ser ganska så hyfsat ut. Fin tv och stereoanläggning, ett klassiskt vitrinskåp med glas, sprit och andra typer av troféer som kan vara bra attha framme.
Kan vara saker från lumpen, några stulna ölglas från någon resa man gjode i ungdomen eller annat som singelkillen tror sig kunna imponera på både manliga och eventuellt kvinnliga besökare. Men hur fel är inte det,eller? Nu har jag dock inte ens nämnt badrummet men det hoppar jag över.
Men nu ska ni höra. Jag, som ju är kille har varit i liknande bostäder dock ägda av tjejer. Jodå, tjejer kan också svina ner det, tro mig. Att det bara är killar som bor som svin är med andra ord en myt. Personligen försöker jag alltid att ha ordning omkring mig både bland mina saker och resten i hemmet.
Men att leva som singel innbär också viss diciplin. Man kan inte äta middag bestående av ett paket Ballerinakex och en öl framför tv:n, nä, inte i längden. Självklart blir det ju lite mer organiserat om man är två, den saken är ju klar. Men vänner, bara för att ni kanske inte bor ihop med någon så innebär det inte att man kan ha ordning och reda hemma. Dock skiljer det sig lite om man nu har barn. Då är man ju så illa tvungen att ha lite koll på hemmet och inte minst hålla ganska så fasta tider för frukost, lunch och middag.
Nåja, alla ni 2 miljoner singlar och ensamhushåll, tro mig hoppet är inte ute. Vattna blommorna, sortera tvätten och bädda sängen.
Ni kommer få ett helt annat liv, det är jag säker på. Fast jag kan ändå inte låta bli att nämna ett gammalt ryskt eller polskt ordspråk.
"Det spelar ingen roll om man klär svinet i frack, det är fortfarande ett svin".

Testerna gick förresten bra i helgen. Blev dock lite överrumplad över en sak men insåg snabbtatt bättre chans än denna kommer jag inte få. Språkade snabbt med min kompanjon och vi kom fram till att få våra hemliga skrifter analyserade av proffs. Vad det innebär rent konkret låterjag vara osagt. Det är vår egna lilla sak så att säga. Konstigt nog ser jag verkligen fram emot resultatet. Hade varit skönt att lägga en sådan sak till handlingarna också.

Vi har förresten passerad det magiska datumet 11 september. Det är ett datum som för många kommer finnas i minnet för resten av livet. Ett klassiskt uttalande är ju om Du minns vad du gjordeden 11 september och på vilket sett du sedan fick reda på katastrofen. Själv minns jag det absolut.Var på väg hem från en tjänsteresa och talade i mobilen med en kollega hemma på kontoret. Plötsligt säger han att andra kollegor börjar samlas vid en liten radio. Själv hade jag lyssnat på CD hela vägen och helt missat de extra nyhetsändningarna. Men men, tog inte lång tid innan jag och resten av världen mer än väl visste vad som hade hänt den där soliga höstdagen 11 september 2001. Just detta datum kom senare även att bli min egen bröllopsdag, men likheterna med 11 september blev tyvärr slående. Ja niförstår säkert vad jag menar och nu mer är jag skild sedan x-antal år tillbaka. Var inte bara WTC som rasade samman om man säger så.

Bytte min text på MSN idag. Kom på det själv men det är ingen raketvetenskap. Dock tror jag EG till viss del har ett finger med i spelet. Herregud, vad hade jag gjort utan EG och inte minst E. Well,texten lyder:
If you don´t love me today like you did yesterday, don´t you dare love me tomorrow.

Ja..resten kan ni kanske räkna ut själva. Men håll med om att det faktiskt ligger lite i det. Å andra sidan så rullar livet på igen steg för steg och jag har även en ganska stor del själv i att livet ibland inte blir som man tänkt sig.Det man dock lär sig under livets upp och nergångar är vilka som egentligen är ens riktiga vänner. Ni vet vilka ni är och jag älskar er allihop!

/E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar