fredag 1 februari 2013

Nu börjar årets kortaste månad

Hej hej!
Idag har det varit en lugn dag ihop med lille Helmut. E masade sig iväg till jobbet trots att hon inte var hundra men tyckte att så länge maten stannar kvar kan hon minsann jobba. Så jag och H gjorde inte många knop mer än promenerade lite, sov, och promenerade lite till. E kom hemfarandes på lunchen men drack mest vatten och sköljde ner en pannkaka med jordgubbssylt. Mer vågade hon inte.

Jaja, nog om det. Nu har jag fått lite distans till resan men solbrännan kliar dock. Brände ju mig som fan andra dagen och det sotar man för nu. Har ju en viss förmåga att somna på stranden och eftersom vi snålade in på parasoll blev resultatet förödande. Annat brukade det ju vara när EG och jag camperade ihop i Turkland där det typ sista dagen alltid var parasollförbud. Men här var det all in hela tiden.
Just det, några av er undrade konstigt nog lite om parfymen. Ja, den ser ut så här.
Just det, hur är det att vara svensk i ett arabland och hur är deras syn på oss? Den frågan ställde jag till Solle som ju bott i Dubai, Oman och Qatar i ca 23 år nu. Jo, att vara svensk är bra, vi är kända för att jobba hårt, hålla vad vi lovar och vara lojala. Men, det viktigaste av allt och som den äldre generationen minns är något som hände för många år sedan, då Olof Palme var stadsminister. Han var nämligen den första stadsminister som erkände PLO och Palestina som självständig stat. Detta är något som araberna inte glömmer!! Hm, ja tänk var politik kan göra. Vad tycker dom däremot inte om? Ja, tydligen har dom lite svårt för britter. Även detta bottnar i en konflikt för länge sedan då man bråkade över en ö utan för Dubai/Oman. Ön tillhörde för länge sedan länderna och man delade broderligt på styret. Ön hade även god tillgång på olja. Men något hände och britterna var medlare och gav överraskande ön till Iran. Det skulle dom inte gjort! Det glömmer inte araberna heller...
Hm, ja man kan säga att det är lite som att danskarna än idag har svårt för tyskarna.
Sedan är det ju så att förr i tiden krigade ju alla emiraten tills dess att man blev just Förenade Arabemiraten som idag består av sju olika emirat. Det är förresten Abu Dahbis kung som även är kung i Dubai. Shejken i Dubai är premiärminister och lite annat smått och gott. Hm, ja jag fattade aldrig hur det hängde ihop men nu lever dom dock som vänner alla små emirat.

Ikväll hann jag även fylla lite kyl och frys också. En tur till Citygross var ganska trevlig trots att jag fick handla själv. Väl där träffade jag en kollega som genast skulle fråga ut mig om resan m.m. Men det får man ta. Jag kanske är konstig men jag gillar att gå i varuhus men fråga mig inte varför. E är raka motsatsen, hon hatar det och ser det mer som ett onödigt ont för att inte svälta ihjäl. Så det blir jag som får handla men inte mig emot. Hittade en kul grej som jag bara had to buy.
Japp, vad tror ni? Är det något att ha? Jag vet inte men snart ska den provsmakas. Fanns även smak av Dajm också men jag börjar med Toblerone. Fast om jag ska vara ärligt är jag lite tveksam faktiskt. Kaffe ska ju smaka kaffe...typ.

Idag har jag även tagit ner julbelysningen. Var nog hög tid och E klagade på mina smått amatörmässiga dragningar av sladdar och kontakter. Hade ju ena kontakten inomhus så var man oförsiktigt kunde man lätt trassla in sig i sladden. Men nu är allt nerpackat och förhoppningsvis fungerar allt när det är dags för nästa jul. Men det är låååångt kvar.

Japp, det var allt för nu!

På återhörande!
Eken


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar