tisdag 5 januari 2010

En liten statistisk grej

Har ni tänkt på att så här i vintertid så är det inte så viktigt hur man parkerar. Finns det en parkering avsedd för låt säga 30 bilar så krymper det oftast till 22-23 platser på grund av snön. Även de markerande linjerna som brukar finnas syns ju inte heller. Kontentan blir att parkeringar så här års lever sitt egna liv där man måste leva efter premissen först till kvarn…får först parkera.
Ett annat fenomen så här i vintertid är att man på sätt och vis är lite hövligare i trafiken konstigt nog. Men alla vet ju att om man skulle krocka eller slira in i någon annan blir ju efterarbetet så mycket jobbigare. Först ska man reda ut ditten och datten med den man kört på. Ja ni vet, skriva papper m.m. När väl det är avklarat, om det blir avklarat så kommer man till fas två. Då ska man själv försöka banka ut bucklor, driva det via sitt egna försäkringsbolag och kanske i värsta fall få betala många sköna tusenlappar. Så eftersom vi här nere i söder inte är så där jättevana att köra när det är snö och snorhalt ute så går det ganska så stillsamt på vägarna just nu.

Såg ni Trauma igår? Måste säga att det är ganska så brutala scener och en och annan olycka känns ju lite väl överdriven. Men annars blir det kanske ingen show. Läste förresten att vi tyvärr får nöja oss med de avsnitt som vi får se eftersom det bara blev en säsong over there. Allt som allt tror jag det blir 16 avsnitt. Synd faktiskt för serien var bra, inte minst med tanke på alla andra skitserier som gått i 300 avsnitt. Är det inte lite kliché att döpa en räddningshelikopter till ”Angel”?

Gissa vilken låt.

De talar om Rom, Paris och Seine, om tågresor till Moskva Tulpaner i blom, en känd fontän, De flyger till USA Och ingen kan förstå att min passion Finns nån annanstans och är så stark
Och inte för en miljon vill jag missa mitt öde….

Den som gissar rätt belönas med en trisslott.

Igår kom så siffrorna som jag väntat på. Jag har ju tidigare härjat om att det skulle dö fler i trafiken än i Svininfluensan. Förra året omkom 355 personer i trafikolyckor, något som enligt t nyheter är den lägsta siffran sedan 1935. Nu låter kanske 355 personer ganska så mycket och det är ju i snitt nästan en person per dag under ett år som dör. Ponera dock att om det dött lika många under hösten i svininfluensan. Då tror jag att vi sett en helt annan vardag än vad vi gjorde.
Tänk er själva att en bit över hundra personer skulle börja dö i månaden på olika sjukhus runt om i landet. Då hade även jag börjat känna mig orolig. Vissa hävdar att det kan komma en andra våg av grisflunsan men det är som sagt bara grova gissningar. En sak som dock är säkert är att det trots allt kommer att dö en hel del i trafiken även detta år 2010 oavsett mitträcken eller sänkt hastighet. Det är ju även som så att om någon dör i bilen på grund av medicinska skäl kommer olyckan ändå att klassas som en trafikolycka. Vill ni dessutom röra till min lilla statistik kan man köra bil svårt sjuk i svininfluensan…typ.
Nä, nog om det.

Vänner, dags att göra lite annat.

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar