fredag 8 januari 2010

Hej hopp i kylan!

Tjohoo, idag var det köldrekord även här nere. I morse visade bilens mätare minus 15 grader och det kändes i hela bilen också. Motorn blev ju inte ens varm på den lilla bit jag har från hemmet till jobbet. Kanske borde byta ut mina lågskor nu också, eller i alla fall ha något att byta till på jobbet sedan. En annan trist sak är ju att det går lite mer bensin när det är så kallt men jag tycker ändå inte att det är överdrivet mycket. Eller så beror det på att jag inte kör så mycket trots allt.
Snart är det även dags att premiäråka lite bil på isen. Dock har vi i gänget inte kommit överrens om VEMS bil som ska få den äran. Det är ju inte direkt att man anmäler sig frivilligt med tanke på de eventuella konsekvenser som kan inträffa. Men men, bara man vevar ner alla rutor först så brukar det gå bra.

Har varit en ganska så konstig vecka förresten. Måndag var måndag, tisdag kändes som fredag, torsdagen kändes som måndag och fredagen känns som tisdag trots att det är fredag. Skumt, men imorgon är det i alla fall lördag.

Blev glad att Malin fick jobbet på Astra där i Mölndal. Det var hon värd. Men visst, söker man över 50 jobb så borde man ha tur någonstans.

Kan man förresten verkligen skriva att solen lyser…med sin frånvaro?

Idag kunde man läsa om att Svensk Energi varnar för att elen kanske inte räcker till. Kärnkraften, eller i alla fall den lilla som finns kvar kan helt enkelt inte producera tillräckligt med el och den som kommer fram är svindyr. Är det inte dags att se över detta igen? Vi har ju kärnkraftverk som är stängda eller mer eller mindre går på halvfart. Ja, bor vi i ett land som liksom gränsar till Nordpolen så behöver man inte ha någon högre akademisk utbildning för att inse att det då och då kan bli kallt, riktigt kallt. Jag tror att många svenskar faktiskt skulle tycka det vore intressant med en ny omröstning om kärnkraftens vara eller icke vara. Tänk bara om det skulle innebära att landets runt två miljoner villaägare skulle få sin driftkostnad halverad eller kanske ännu billigare, ja då förstår ni nog resultatet. Man har till och med kunnat sända in tips till en viss kvällstidning om vad just DU sparar in på nu när elen är så dyr. Det är allt från att strunta i att köra tvättmaskin till att elda mer i öppna spisen, för dom som har en sådan vill säga.
Okej, som summering av detta så kan jag bekänna att jag faktiskt är för kärnkraften. Jag bor hellre granne med ett urberg för slutförvaring av kärnbränsle än jag bor granne med ett kolkraftverk, tro mig! Gör en resa till exempelvis England och hyr ett hus i anslutning till ett kolkraftverk så kommer ni förstå vad jag menar. Det är ingen vacker syn…eller lukt.

Visste ni förresten att Ryssarna 1986 under tvång sände över 500 estniska soldater till Tjernobyl för att delta i röjningsarbetet. Av dessa soldater dog en hel del av strålskadorna. Hm, 1986 känns ganska så länge sedan men ändå inte på den ryska björnen var fortfarande intakt om man säger så. Då kunde man tvinga folk att göra saker och ville man inte så sändes man till Ural eller Sibirien. Japp, så var det på den tiden.

Förresten, har ni listat vilken låt det var jag skriv om i tidigare inlägg? Det står ju en trisslott på spel….

Hälsar
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar