tisdag 26 januari 2010

Lugnet före stormen?

Under pågående UFO-konferens i London menade forskare på att vi nog inte ska leta efter utomjordingar i rymden utan istället se oss omkring här på jorden. Ja, det låter ju lite skumt. Nu tror ni säkert att detta är fiffel och båg men tro mig, det pågår faktiskt en konferens just nu om utomjordiskt liv. Gruppen som samlar är även den ganska så respektabel med organisationer som NASA, European Space Agency samt en sektion inom FN som heter ”Kontoret för frågor rörande yttre rymden”. Hm, ja jag vet inte om man dock ska ta det hela med en nypa salt men samtidigt är det ju ganska så intressant.
Nu ska ni dock inte tro att det handlar om att du kanske sitter bredvid ett UFO där hemma eller att någon av dina arbetskamrater kommer från yttre rymden. Nä, det handlar mer om att man ska se mer geologiskt på det hela och på så sätt kanske få fram spår som kan påvisa och kanske även bevisa att vi haft besök från någon annan planet.
Ja, fortsättning lär ju följa.

Läste häromdagen att den ryska kylan skulle hålla landet i ett kallt järngrepp. Kylan kom inatt även till våra södra delar av landet, tro mig. Tempen visade minus 18 grader då man hoppat in i den lika kalla bilen och startat igång den. Kände som om minuterna till jobbet, dvs 7 lika gärna kunde visa antalet liter bensin som går åt i kylan. Men man kan ju hoppas att bensinmätaren visade fel, åt rätt håll så att säga.
Annars har jag inget emot kylan och tycker väl snarare att det hör tiden till. Snö, kyla och isbelagda sjöar är ju något som man som icke svensk kan förknippa med vårt nordliga lilla kungadöme. Ja om nu bortser från ABBA, dalahästar, dansband och Nobelpriset. Just kylan har ju blivit en viktig inkomstkälla för folk inom vissa branscher. Utländska fordonstillverkar kommer hit och vintertestar bilarna, utländska militärer får en rejäl utbildning i vinterkrigsföring av den svenska Försvarsmakten och sedan har vi ju ishotellet uppe i Jykkasjärvi. Så man kan faktiskt tjäna lite stålar på just snö, kyla och is. Tomten i finska Rovaniemi kan dra något gammalt över sig…

På tal om turism så vet kanske många att just tyskarna har en konstig kärleksrelation med våra älgar, ni vet skogens konung. Frågan är om detta tyskar ens är medvetna om att vi varje höst går man ur huse och sitter på pass i skogen för att skjuta ihjäl dessa djur. Kanske vore något det också att marknadsföra. Älgjakt med efterföljande älgslakt. Nåja, nog om det.

Ikväll väntar shopping följt av Mästarnas Mästare. Kul att man liksom har något att se fram emot även på en ordinär tisdagskväll. Frågan är om man ska bulla upp med något onyttigt tisdagsnacks eller om jag hoppar det. Hm, har faktiskt en massa kakor hemma. Jag gillar inte ens kakor men dom blev liksom över från mötet igår. Om jag lägger några kakor ute på mitt räcke kanske det kommer några pippi och käkar upp dom. Fåglarna skulle få riktig fint käk i så fall, men jag behåller nog chokladflanen för det är faktiskt ganska gått.

Hm, kan inte riktigt släppa det där med att EG vill gifta bort mig med Nella. Tja..varför inte….

På återhörande!
Eken

P.S SMHI varnar för ett rejält snöoväder. Den som lever får se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar