söndag 31 januari 2010

Kylan håller i sig.

Japp, så var helgen över, en helg som ägnats åt studier, nöje, sömn och snöskottning. Snön faller faktiskt fortfarande i skrivande stund och med tanke på att temperaturen är som den är kommer snön säkert att ligga kvar. Här i staden har det inte varit så kallt under så många dygn sedan 1946/47 om man får tro historikerna. Men hellre detta väder en ett väder med slask och blask.

Har kämpat mig igenom lite studiematerial också. Denna gång om hur strategier i krig inte alltid gagnar alla de som liksom råkar hamna i ett krig utan att egentligen vara orsak till det, dvs alla civila. Följande siffror är ganska skrämmande men på samma sätt en fingervisning om att dagens supermoderna vapen har en helt annan effekt än vad som kanske var önskvärt.
Nedan är procenttal för antalet dödade civila.

Första världskriget: 10%
Andra världskriget: 50%
Vietnamnkriget: 70%
Kriget i Irak: 90% ( and still counting )

När det gäller kriget i Afghanistan är sifforna diffusa inte minst med tanke på att kriget där på sätt och vis inte är över än.
Kanske var krigen trots allt lite mer fair play förr i tiden. Idag är det ju ganska osannoligt med närkamper då man har sin bajonett som sista räddning. Men men, det är en annan historia.

Den 12 februari börjar OS i Vancover. Jag har ännu inte bestämt om jag ska bli en OS-nörd eller om jag ska följa det hela lite mer på håll. Att sitta bänkad framför tv´n och se konsiga idrotter som man i vanliga fall inte bryr sig ett dugg om är inte min melodi. Okej, jag får väl kapitulera för hockeyn och kanske även skidskyttet. Ja, kalla mig gärna medgångssupporter men att följa bob eller backhoppning känner jag liksom inte alls för. Man har ju trots allt ett liv också.
Däremot ska jag spåna lite på jobbet om vi inte kan göra en liten medaljtävling, dvs gissa hur många medaljer som Sverige kammar hem under detta vinter-OS. Jag själv har fegat lite och satar på 7st varav 2 är i ädlaste valör. Så vi får se hur det går.

Om allt går som det ska kommer jag endast jobba 3, 5 dagar denna veckan. Har lite väl många bullar i ugnen och fredagen måste jag vara ledig på. Hur jag ska hinna med allt jag egentligen ska kan ju bli ett eget OS bara det. Men jag tror det kommer lösa sig på ett eller annat sätt ändå. Brukar trots allt göra det. Nu har jag även satt alla alarm som jag har så jag inte missar min huvuduppgift den 11:e februari. Det vore verkligen en katastrof och jag vill inte ha en sur och tvär gammal statsanställd människa som sitter och surar på sitt hotellrum. Nä, istället blir det sightsing i staden och dess omgivning för att avslutas med middag.
Får säkert skäl att återkomma till det.

Nä, nu är det dags att klä på sig lite kläder och sedan bege sig ut och skotta snö.

På återhörande!
E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar