måndag 4 januari 2010

Var det bättre förr?

Idag faller snön och lägger ett fint vitt täcke av puder på backen. Under detta fina vita puder är det snorhalt. Jag har fått rapporter om att det snöar även på anda håll i landet. I Luleå var det kallt och snö och i Umeå snöade det så mycket att knappt snösvängen hängde med. Här nere hänger plogbilarna dock med men kommer det fortsätta att snöa blir det nog till att jobba hela natten. Men låt oss inte klaga, i alla fall inte vi i söder. Så här kallt vara länge sedan vi hade och snön gör det hela bara mysigare. Sedan får vi hoppas att det går från snö till tjugo plus och grönt gräs över en natt, men det är kanske lite för mycket önsketänkande.

Idag har vi även varit lite nostalgiska på jobbet. Vi har haft ett inofficiellt 80-tals tema. Ni vet, detta underbara årtionde som man antingen skrattar ihjäl sig åt eller drar en längtande suck om att få återuppleva det. Musiken dagen till ära har varit Pernilla Wahlgren. Ja, vem minns inte Picadilly Circus eller klassikern Svindlande Affärer.

Om ni samtidigt såg bilden på Pernilla där på albumet så hade inte en levande själ tvekat på att vi snackar 80-tal, tro mig. Hon har en svart skinnjacka, ett par leopardmönstrade tights, jättestora örhängen och sist men inte minst två, tre flaskor hårspray i håret. Japp, det är nostalgi vänner. Även soundet på musiken under detta årtionde var ganska så speciellt. Vem minns inte det skarpa ljudet från en Yamaha DX7, denna synt som kom att revolutionera hela musikindustrin. Som sagt, today is reunionday.
Förresten, just låten Picadilly Circus står sig än idag. Var ju inte så länge sidan PW framförde den både i Combo och tillsammans med sin son när hon besökte Allsång på Skansen.
Förresten, vad hände med Anki Bagger? Ni vet tjejen som körade åt Lili & Sussie…

Småkronorna gick än en gång miste om guldet eftersom man återigen tyvärr inte var bäst när det gällde.

Ikväll är det Trauma på 3:an. Denna gång får jag banne mig inte missa det. Förra veckan hamnade jag ju koma när jag kom hem från jobbet och missade i princip det mesta jag planerat den kvällen. Men å andra sidan var det jag gjorde istället ganska så behövligt. Har märkt att mitt tv-tittande just nu är nere i en riktig formsvacka fast jag skyller på att det är utbudet på tv som har en formsvacka, inte jag.
Men håll med om att det ganska så dåliga program på tv, eller? Igår var det som sagt så tunnt att det slutade med att jag och min gode vän T via telefon satt och skrattade åt en musikalisk gudstjänst på den så kallade Öppna Kanalen. Det är en kanal med stark lokal anknytning om man säger så. Ja, denna kanal ligger så högt upp (eller ner) i min kanallista att jag nästan somnar bara av att trycka mig fram dit. Så då kan ni förstå att det var skit på TV igår.

Din kärlek tar mig med på svindlande affärer och jag har aldrig känt så här...
Din kärlek tar mig med på svindlande affärer och jag vet inte vart det bär…

Hm, kanske bär det till Turkiet igen, vem vet.

Ikväll blir det karré med pommes och beanaisås. Hurra! Ni som läste förra inlägget kunde där läsa att jag just där och då var sugen på snitzel men det får nog bli en annan dag. Kvällen är vigd åt denna klassiska, tråkiga men ändå lättlagade måltid. Jag tror att jag får med mig hela kostcirkeln också. Jag har kött, potatis och i såsen ligger det alltid någon variant av dill, dvs jag får mina grönsaker också. Sedan gör jag såsen från påse vilket i sin tur gör att jag även får i mig mjölkprodukt då såsen ska vevas ut i lite mjölk. Det hela ska sedan sköljas ner med öl och öl är också från växtriket ju. Så vänner, jag kommer att spisa en fullvärdig måltid efter konstens alla regler ikväll.
Visste ni förresten att Scottland varje år exporterar 1 miljard (!) flaskor virre varje år….1 miljard…

Nä, dags att runda av för nu så ha det finemang så hörs vi senare.

Hälsar

Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar