tisdag 29 december 2009

Different world, same sun...


“”I am really, really sorry…depressed..without phone…money for rent…money for child support…money for debts….money!!! I am haunted by the vivid memories of killings, corpses, anger and pain….of starving or wounded children, of trigger-happy madmen, often police, of killer executioners…. I have gone to join Ken if I am that lucky. I have always had it all at my feet, but being me just fit up anyway.””
Kevin Carter

Som ni både ser och kan läsa blev årets bild 1994, av en svältande liten flicka i Sudan även slutet på fotografen Kevin Carters liv. Att han vann det prestigefyllda Pulitzerpriset i kategorin ”Feature Photography” var något som givetvis rosades men också risades, inte minst för att han bara fotograferat och inte hjälpt den lilla flickan. Denna händelse samt att hans nära vän gick bort slutade med att Kevin Carter vid endast 33 års ålder begick självmord.

Denna bild är skrämmande, ja rent av fruktansvärd. Många grät när bilden visades, andra reaktioner var ren ilska och förtvivlan. Själv tycker jag att denna bild är en av de starkaste pressbilder som någonsin tagits. Man behöver inte vara någon kritiker av stora mått för att inse att bilden på sätt och vis speglar så otroligt mycket om just livet. Den lilla flickan, den orättvisa världen och inte minst döden i form av gamen som väntar tålmodigt.
Nu undrar ni kanske varför jag överhuvudtaget lägger ut en bild som denna på min annars så lättsamma blogg. Tja, kanske just för att den är ganska så lättsam men vi får aldrig glömma bort att det finns en verklighet också.

Jag kan verkligen förstå att det var med blandade känslor fotografen själv mottog priset. Ära och berömmelse på bekostnad av svält och död? Måste ha varit jävligt konstigt att efteråt på en eventuell prisbankett med god mat och dryck ha denna bild upptryckt på väggen bakom. Det värsta av allt är att jag tror de flesta gästerna vid denna då eventuella banket förmodligen inte brydde sig utan mumsade i sig mat och dryck precis som vanligt.
Ja, jag tror faktiskt att det var så, eller vad tror ni själva?

Ni kanske tycker det är groteskt att avrunda detta 2009 med en bild som denna, men jag tycker att mitt i allt vi alla har och gör så bör vi då och då stanna upp och tänka till. Problem som kan te sig stora är kanske egentligen ingenting. Jag tror att alla ni som läser denna blogg har både mat på bordet, tak över huvudet och kan unna er en påse chips till fredagsmyset.
Så på det stora hela har vi nog alla det oförskämt bra! Tänker vi bara på det men med denna bild i huvudet kanske vi även kan skänka en slant till välgörenhet under 2010.
Ja, vi kan ju alla drömma och fantisera och allt mellan himmel och jord. Men en sak är dock säker, bilden på den lilla flickan från Sudan är varken en dröm eller fantasi. Det är en inte helt oväsentlig del av den värld du och jag lever i här och nu….

Hälsningar
Eken
(Källa: Wikipedia)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar