torsdag 24 december 2009

Julafton


Så där, då var julafton 2009 avklarat. Det gock ganska bra men jag kunde inte låta bli att le när denna syn mötte mig hemma hos mor och far. Vi som inte skulle ge några klappar i år...suck! Dock visade det sig att de flesta var till lilleman och för en gång skull var det inte jag.

Men men, nu sitter jag och riktigt degar. Magen är alldeles för full att inte ens dryck går ner och då har jag ändå druckit en hel back Ramlösa, känns det som.
En annan sak som jag tror alla är glada för är att julen även här i söder förblev vit. Snötecket ligger kvar på vägar och fält och hade man valt att åka häst och släde till midnattsmässan skulle det gå alldeles utmärkt. Försäljningen av skor har tydligen gått upp mycket tack vare det kalla vädret. Nu hoppas jag bara att snön ligger kvar även under mellandagarna.
Hur som helst, nu är det 365 dagar kvar till nästa jul och det känns skönt. Gott om tid med andra ord.
På tal om annat, visste ni att Sverige någon gång på 30-40 talet hade världens fjärde största flygvapen. Man hade inte mindre än 20st flygflottiljer med över 1000 plan. Idag är det annat ljud i skällan och de flottiljer vi har kvar är bara F7 Såtenäs, F17 Kallinger och F21 i Luleå. Sedan finns det drygt 130st aktiva JAS Gripen som andvänds. Som sagt, lite skillnad mot förr. Dock är det ju inte säkert att allt var bättre förr bara större volym.
Om en vecka är det nyårsafton, ja det brukar ju vara så när man har julafton. Känns dock lite avlägset nu och vad som händer då har jag inte bestämt än. Ska ju jobba i mellandagarna så tiden kommer nog att flyga fram ändå.
Har förresten nyss insett att slumpen gjort att jag tydligen gjort en tjej och även hennes sambo (tror jag) lycklig. Har ju lite gammalt jox i bygden som jag inte vill ha. Så vad är då bättre att ge det till någon som verkligen vill ha det. Hm, känns ganska bra faktiskt. På så sätt slår man ju två flugor i en smäll. Så nu kör vi så koppar och tallrikar ryker som det brukar säga.
Hennes mamma får bjuda mig på en middag på Frasses istället som tack. Det duger gott och väl för lille mig.
Nä, nu ska jag fortsätta dega och låga julmaten sätta sig på alla de där ställen som man kanske inte riktigt vill. Men va fan, är ju som sagt 365 dagar till nästa julafton så det må det vara värt.
Ha en fortsatt bra jul nu vänner så hörs vi!
Hälsar
Eken

1 kommentar:

  1. Kan säga att vi räknas till de tio bästa idag sägs det....
    Och på 50-60talet var vi nr 3....
    Kanske kolla upp dina uppgifter lille vän

    SvaraRadera