fredag 25 december 2009

Välgjord välgörenhet

Så här i juletid brukar många både mer eller mindre kända organisationer vara ute och skramla med bössorna. Juletid brukar alltid även vara högtid för dessa olika välgörenhetsorganisationer för att om möjlig få lite extra klirr i kassan. Själv har jag alltid lagt lite slantar till Frälsis. Inte för att det har med samvetet att göra utan det är mer att dom liksom bara står där med sin gryta.
Hade jag dock vunnit 20 miljoner där jag var tvungen att skänka hälften till välgörande ändamål så hade min lista sett ut så här:

Läkare utan gränser, 2 miljoner
Rosa bandet, 2 miljoner
Bris, 2 miljoner
Stadsmissionen, 2 miljoner
Hundstallet, 2 miloner

Japp, så där skulle det se ut, i alla fall just nu. Sedan hade jag ändå haft 10 miljoner kvar att göra vad jag ville med. Men samvetet hade ju verkligen fått sitt om man delat upp det på detta sätt. Visst, drömma kan man ju alltid men jag tycker det är ganska så fair.
Vi fick förresten ingen julklapp av jobbet i år utan allt skänktes till Barn och Undgomskliniken här på stadens lasarett. Kändes också ganska fair tycker jag. Inte minst med tanke på att denna gåva är ju något som man liksom mer kan greppa och så gick den till en lokal instans. Skänker man pengar eller liknande till Röda Korset, Cancerfonden eller någon annan större organisation är risken stor att det liksom bara förvinner i mängden.
Hm, ja det är svårt det här med välgörenhet. Sedan vill man ju gärna att pengarna går till rätt saker och inte bara till tung administration. Förresten, var det inte just Röda Korsets GD som hamnade i blåsväder för ett tag sedan? Nåja, nevermind, men min egna lilla lista ovanför står jag för. Jag utelämnar dock motiveringar till varför jag valt just dessa men det finns en orsak till var enda en av desa fyra organistationer.


Hoppas att även denna juldag har varit bra än så länge. Här har det tyvärr regnat lite och det känns inte alls kul. Man har nämligen lovat sjunkande temperatur i natt och då kan ni själva räkna ut hur väglaget kan komma att bli. Japp, glashalt eller rättare sagt ren och skär ishalka. Känns ju så där kul med tanke på att jag ska ut på vägarna imorgon lunch.

Är det någon som provat 118 118 , Sveriges nya Superupplysning?

Går förresten en reklamfilm, eller kanske man ska kalla det för upplysningsfilm från Banverket nu. Har ni sett den? Kontentan är i alla fall att man inte ska leka och lattja vid spåren. Hm, jag visste inte att det var så vanligt faktiskt. Fast jag har ju sett hur stationsvärdar här i staden vänligt men jävligt bestämt jaga bort ungdomar som åkt skateboard på perrongen. Till och med jag fattar ju att skateboardåkning där är förenat med livsfara. Men annars, tja måste ju finnas roligare stället att hålla till och leka på.
Men tydligen är nog detta ett visst problem för annars hade ju filmen aldrig blivit av. Å andra sidan kommer det alltid finnas dom som vill "leka" vid spåren men av helt andra orsaker tyvärr. Just den målgruppen struntar nog fullständigt i denna upplysande film.

Nä, nu ska jag göra lite andra välgörande saker fast på mer privat nivå. Hoppa in i durren och sedan in i bilen för att hämta en liten människa på stationen. Hm, ja jag lovar att lämna min skateboard hemma förresten...

Hej då och god fortsättning!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar