torsdag 3 december 2009

I love your smile..

"Leendet är en sympatisk rynka som slätar ut de andra."
Christian Kjellerup

Fick ett sms ikväll från Herden. Ja han heter inte det på riktigt men han har ett efternamn som lätt går att förkorta ner till just Herden. Han meddelade att han nu var hemkommen välbehållen från Afghanistan. Skönt att höra och jag ska se om vi inte kan ses så han får berätta om äventyren. Jag var hans chef fär länge sedan innan han ens hade ryckt in i lumpen. Ha var en sådan där kul kille som gjorde allt för att liva upp stämningen. Han kunde dyka in på mitt kontor och visa mig något roligt sms eller dra en vits som han hört kvällen innan. Extra kul var att han skulle utbildas uppe i Boden på I19, samma stad och regemente jag själv besudlat då det begav sig. Hur som helst, det känns skönt att han är hemma igen utan allt för mycket lik i bagaget.
Förresten, ett av hans sms minns jag än idag som han glatt skuttade in på mitt kontorsrum och visade. Det löd:

Snövit satte sig gränsle över Pinocchios ansikte och skrek, "-Ljug din lille jävel, LJUG!!"

Klockan 21:15 ikväll var det reklam på tv4, Kanal5, TV6, Eurosport, Kanal9 samt tv4 Plus samtidigt. Är det månne verklighetens public service?

Förresten, min mamma kunde tyvärr inte trolla. Hon kunde inge göra bubbelvatten av kranvatten så vi växte upp med en miljöbov som försåg världen med en massa tomflaskor. Kanske därför jag blivit en flaskvatten-nymfoman!

Har ni funderat på att bakom varje rolig person döljer sig ofta en ganska sorgsen och tragiskt själ. Ja, det är faktiskt så. Ingen förklarade det bättre än söta Mia Skäringer, av många ansedd som en av Sveriges roligaste kvinnor just nu.
Mias uppväxt var ingen dans på rosor så hon tyckte det var bättre att föregå än att föregås. Hon tog det säkra före det osäkra och gjorde sig rolig över sig själv så att inga andra skulle göra det istället. Tragiskt men effektivt och Mia är långt ifrån ensam om att ha det på samma sätt.
Hur många har inte skämtat officiellt om sitt utseende, sin vikt eller sin hudfärg, ja kanske till och med om något handikapp. Ja, anfall är bästa försvar.
Men kanske är det trots allt som så att även den bästa clown gråter i logen...

Nä, dags att avrunda denna dag. Imorgon är det fredag och ännu en vecka är till ända. I det rasande tempo som vi trots allt åker i tror jag det är viktigt att man då och då stannar till, lägger upp fötterna på bordet och sluter ögonen. Andas djupt och tänk på något härligt...och du, glöm inte att le....

Kram på er
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar