tisdag 29 december 2009

En bild, flera vinklar


Titta noga på bilden. Var är det just DU ser? Är det en terrorist eller kan det rent av vara en person som precis som hans kamrater kämpar för fred? En bild kan säga mer än tusen ord och en bild kan tolkas på lika många sätt som den har tittare. Jag har själv länge beundrat de fotografer som på ett eller annat vis lyckas fångna många bilder i en och samma bild. Det kan vara hopp och förtvivlan, rikedom och fattigdom eller makt och maktlöshet. En av de bilder som kavlades ut 1994 förställde en svältande afrikans pojke från Sudan som låg i leran. Några meter därifrån satt en asgam som bara väntade på rätt tillfälle. Fotografen av bilden, Kevin Carter fick senare det prestigefyllda Pulitzerpriset men tog tyvärr sitt liv redan samma år. Hans upplevelser i områden med krig svält och annan humanitär förnedring blev för mycket. Han sa vid ett tillfälle att kameran var som ett skydd mot verkligheten men väl hemma med bilderna på bordet gick det inte längre. Då kom verkligheten ikapp även honom.
Eventuellt återkommer jag till denna man vid ett senare tillfälle.

Vi är nog många som då och då förundras över hur världen kan te sig. Många anser att världen eller livet är orättvis medan andra glider på en våg av framgång, ett stort arv eller helt enkelt går sina egna vägar. Att våga gå dit inga andra gått och se det ingen annan sett har i många fall resulterat i att vi andra fått det så mycket bättre. Nästan all form av innovativa bedrifter härstammar antingen från rejäla misstag eller att någon eller några gjorde helt tvärtemot vad som kanske var sagt. Så tack alla ni som går era egna vägar och vågar se det vi andra bara kan drömma om.

Kvällen blev inte alls som jag tänkt mig och för att inte gå in på detaljer hann jag dock slira in och se halva Criminal Minds. Dock insåg jag att det var från tidigare säsonger så det var ok det med. Längtar dock till dom börjar sända fortsättningen på säsong fem. Vi måste ju se hur agent Hotch klara att återgå till jobbet nu när frun är död och hans son behöver honom som mest. Japp, spänningen stiger. Jag grämer mig lite att jag missade första avsnittet av Collision men det ska tydligen gå i repris. Ja, kvällen blev lite riktigt som jag tänkt mig. Dock hann jag avhandla lite tips och trix med Laisa gällande hennes nyöppnade förrättning och det var trevligt. Alltid kul när man kan komma fram till någon konstruktivt tillsammans.

Annars är det minst sagt fullt upp. Jobb, sedan iväg till det andra jobbet för att slutligen kliva in i hemmet för mer hushållsnära sysslor. Borde ha startat en tvättmaskin men det får bli vid ett senare tillfälle. Tvätten finns ju liksom kvar…
Vi har ju knappt hunnit smälta julmaten innan det är dags för att förbereda för någon typ av nyårsupé. Tidningarna är fulla av diverse recept på både för, huvud och efterrätt. För oss svenskar verkar hummer vara ett stående inslag denna dag. Hummer är gott, hummer är dyrt, hummer är ganska så lite mat med tanke på kilopriset. Min egen nyår är just nu lika dimmig som slaget vid Lutzen. Men det brukar alltid ordna sig ändå. Så tro nu inte att jag kommer sitta mol allena och kika ut genom fönstret då grannarna skjuter av sina bomber och granater. Förra året var vi nere vid sjön och hade på så vis ganska så bra vy över nästan hela stadens diverse pyrotekniska underverk. Sedan sprang vi in igen för att se så inte två, nä tre hundar hade ballat ur totalt. Men det var lugnt och jakthundar som dom var klarade dom smällarna galant. Förresten, man brukar ju säga att alkohol och bilkörning inte hör ihop. Jag skulle nog även vilja påstå att inte heller alkohol och fyrverkerier riktigt hör ihop. Men det är ju lite svårt att opponera sig mot kan jag tänka mig.

Nä, gott folk, kika nu på bilden och fundera på vad NI tycker er se. Rota gärna fram någon egen gammal bild där hemma som ni vet mer er kan innehålla mer än ett budskap.
Hälsar
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar