måndag 21 december 2009

Junkfood Monkey med benetifs

”Ärr kan berätta en hel del om din historia, men ärren behöver inte bestämma din framtid”
Rossi

Även denna dag har varit en riktig vinterdag. Termometern visade minus 12 grader i bilen på väg till jobbet. Det märktes att många är lediga eftersom vissa ställen där det brukar vara kö istället flöt på i ganska bra tempo. Det är dock fortfarande snorhalt ute och för en som har en bil med bakhjulsdrift får man väl lägga det där ägget under gaspedalen.
Hoppas nu bara att vintervädret håller i sig i alla fall över julen.

Hade en fundering efter ett möte med andra personalansvariga. Att det finns skillnad mellan män och kvinnor är nog inget nytt. Men hur är det när man inte kan tolerera en kvinna på arbetsplatsen? Det kommer alltid finnas personer som har svårt att arbeta och även samarbeta med kvinnor. Det kan bottna i allt från dålig kontakt med sin mamma till olika typer av religiösa värderingar. Men många gånger handlar det enbart om att man som man är rädd att bli trampad på eller i värsta fall bli passerade av en kvinna.
Men var drar man gränsen? Var går egentligen gränsen mellan fakta och rena trakasserier? Fundera lite på det så ska ni själva se att dessa typer av konflikter är en HR direktörs mardröm. Ska man säga upp mannen eller ska man säga upp kvinnan om konflikten går så pass långt?

På vårt företag är vi ca 70 procent män och resten kvinnor. Att det är en större andel män kan bero på en stor del av vår verksamhet är ren och skär lagerverksamhet. På lagret är det nog 90 procent män och 10 procent kvinnor. Det anmärkningsvärda är dock att de konflikter som uppkommit av olika orsaker inte varit mellan kvinna och man utan mellan kvinna och kvinna. Det kan ni ju också fundera lite på…

Idag har jag tagit mig samman och lyckats få iväg några julkort, inte minst till de underbara familjer som tog hand om Elmo och Morris. Sedan blev det ett överraskningskort till en Jungfru samt till lite nära och kära här i bygden. Allt som allt hamnade det på tio julkort med olika julmotiv, dock ej Jenny Nyström. Egentligen hade jag tänkt designa egna julkort men eftersom jag helt glömt bort att julafton redan är på torsdag så visade det sig att jag hade andra saker att prioritera. Snart kommer Ekens frustrerande klappjakt 2009 att börja, bara så ni vet. Har nämligen inte köpt en enda present än så länge. Jo vänta lite, två paket har jag köpt men den ena är faktiskt till mig själv så det räknas inte.

Idag har jag varit en så kallad ”Junkfood Monkey”. Det innebär att man kastat i sig någon form av snabbmat. I mitt fall blev det en BigMc på Donken. Ibland måste man vara lite internationell också och prova lite amerikansk husmanskost, inte sant. Snart kommer man ändå att frossa i en massa julmat så då kan det vara skönt att inte bara äta sill, skinka, korv och annat som brukar finnas på julbordet.

Hm, en del av er tycker att bloggen i vissa fall handlat om mitt arma liv och att ni läsare ska tycka synd om mig. Gör inte det för all del. Okej, det var lite jobbigt i början men nu mår jag bra. Japp, jag lovar! Jag mår faktiskt ovanligt bra just nu. Jag gör vad jag vill, när jag vill, hur jag vill, med vem jag vill. Därför kommer ni få slippa läsa om diverse självömkande saker som tyvärr missuppfattas i vissa led. Som sagt, jag mår bra och inte minst EG´s spark i ryggen och skallen har fått mig på fötter. Parallellt med detta bytte jag även glasögon så nu ser jag saker och ting lite bättre också. Innan var det hel del suddiga saker som jag inte riktigt hade grepp om.
Men EN sak kommer ni säkert att få läsa om även i framtiden och det är saknaden efter mina älskade hundar. Men livet går vidare, så även denna blogg.

So long friends!
Eken

P.S Någon av er som kan gissa vad ”Friends with benefits” har för innebörd på svenska? Jag vet men gör ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar