lördag 5 december 2009

Jämnt eller ojämnt? Då blir jag ställd...


"Det man kallar "kvinnlig intuition" är ofta bara fråga om förmågan att med lätthet genomskåda mannen."

Napoleon

För länge sedan var jag på en jämnställdhetskomferens. Fråga mig inte varför jag blev utvald men det vara bara att gå dit. (Jag har för mig att vi drog lott och det var nog första och än så länge enda gång jag vunnit något genom lottdragning.)
Jag hade inte så många tankar kring detta utan det kändes mest skönt att slippa skolan en hel dag. Ja, jag gick på gymnasiet då det begav sig.
Själva konferensen var ett samarbete med företag, gymnasieskolor och kommunen. Där satt jag tillsammans med en brokig skara elever, kommunanställda och representanter från diverse företag i bygden. Det var faktiskt ganska intressant och trots att jag bara var en liten kille så fick man sig ändå en och annan tankeställare, något som jag försökt bära med mig vidare i livet.

Vi har ju säkert alla hört slagordet "Kvinnor kan". På denna konferens la man till ett extra ord bakom detta slagord, nämligen "Kvinnor kan-också!"


Denna debatt pågår faktiskt än idag och hur vi än vänder och vrider på det kommer det alltid att vara olika förutsättningar om man är född man eller kvinna. Inom seglingen så gjorde man ett typ av test för några år sedan. Tävlingen Whitbread Round the World race 97/98, i dag Volvo Ocean Race stod för detta experiment.
Två båtar som var identiska döptes till EF Language och EF Education. Den ena båten seglades med manlig bestättning och den andra båten med en helt kvinnlig bestättning. Dessa båda båtar hade exakt samma förutsättningar både gällande material och ekonomi. Ja, mer jämnställt kunde det inte bli.

Hur gick det då? Jo, tjejbåten EF Education kom ohjälpligt sist under varje delstrecka. Varför, jo tjejerna orkade helt enkelt inte driva båten så hårt som männen. Muskelmassan och orken hos en man och en kvinna skiljer sig enormt, inte minst under en tävling som innebär att man ska segla jorden runt. Mentalt är självklart både männen och kvinnorna på samma nivå men de fysiska förutsättningarna föll avgörandet.

Jämnställt men ändå inte...

Man har ju även försökt detta i andra sporter så som golf och tennis. Oftas möts det av massivt negativ respons från i huvudsak männen. Personligen tror jag att det bottnar i att vi män är så jävla rädda att få spö av tjejerna. Eller vad tror ni?

Hur som helst, för att återgå till konferensen så förflöt dagen ganska så bra. När jag nästa dag skulle redovisa det hela inför min klass kändes det lite olustigt. I min gymnasieklass var vi 9 killar och 21 tjejer. Att stå där och belysa oss män som svin och allmänt nonchalanta mot kvinnor kändes som att stå i bortalagets hejarklack...typ.
Men det slutade lyckligt och jag överlevde denna redovisning utan några större problem. Dock blev det en och annan diskussion efteråt men då hade jag redan gått och satt mig igen...

Nä, nu ska jag återgå till verkligheter och vara jämnställd på ett helt annat vis. Filmtajm med E och vi ska se Vad kvinnor vill ha. Ja..på tal om jämnställdhet liksom...

På återhörande
Eken

P.S Tjejbåten kom visserligen sist men den båt som vann hela racet det året blev systerbåten EF Language med Paul Cayard. Bilden föreställer förresten Bridget S som var bowman ombord på tjejbåten. Trots att dom kom sist om och om igen fick tjejerna alltid ett varmt bemötande då båten kom i mål. Här fick man till och med en flaska skumpa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar