onsdag 16 december 2009

Mat mat mat..

Så här i juletid är maten väldigt mycket i fokus på gott och ont, fast mest gott tror jag. Just mat är något som vi alla på ett eller annat sätt utan att vi kanske vet om det faktiskt engagerar oss i. Själv tycker jag det är ganska intressant med matkvalitet och matkultur. Att skriva alla mina tankar och funderingar kring detta skulle nog kunna bli en egen blogg så jag väljer att bara skumma lite på ytan.

I dagens lokaltidning kunde man läsa om en kvinna som är universitetsadjunkt i Mat och måltidskunskap på högskolan i Kristianstad. Hon hade många bra vinklingar på det här med mat och vår alla matkultur men också kvalitet. En sak var ganska intresant. Hon menade på att vi alla då vi handlar till viss del blottar oss själva för både kassörska och kunden bakom. Dom ser ju precis vad du köper och kan sedan dra egna slutsater om personens livsstil. Även kassapersonl bekräftar att dom kan gissa sig till både en persons privata förhållande samt till viss del även vilken samhällsgrupp personen tillhör. Visst är det lite läskigt, men samtidigt stämmer det ju. En person som är singen har ju självklart i många fall helt andra matvanor än en person som handlar till man/fru och två barn.

Men vad är egentligen matkvalitet? Är det att man köper det dyraste köttet? Visst, det är säkert stor skillnad på en köttbit på Citygross än om du köper det i Saluhallen på Östermalm. Matkvalitet kan också vara sättet att förbereda och tillaga sina måltider. För vissa kan matkvalitet kanske inte alls ha med själva maten att göra utan att man helt enkelt sitter samlade hela familjen kring matbordet och har det allmänt trevligt. Då kan ju det man har på tallriken komam i andra hand.
Matkvalitet kan också vara att sitta ensam själv vid köksbordet med en skål fil och en kopp kaffe klockan halv sju på morgonen innan den ensamstående fyrabarnsmamman Johanna väcker barnen. Ja, varför skulle inte det kunna vara matkvalitet?

Själv har jag alltid älskat mat men i unga år handlade det mest om att äta den. Jag hade nog bara två tre paradrätter jag kunde laga som inte innebar snabbmakaroner och falukorv. Men med en ihäridg ex fru som mer eller mindre tvingade mig att laga lite mer sofistikerade rätter utvecklade jag matintresst till att även mer delaktigt vara med och tillaga det. Nu för tiden kan jag tycka det är både spännande och intressant att prova på något nytt recept trots att det på pappret ser ut att vara fullständigt omöjligt. Men som sagt, exfrun sparkade rejält på mig där bland slevar och kastruller så mina gastronomiska äventyr så här i vuxen ålder har jag henne att tacka för.

Imorgon blir det förresten lasagne till middag...igen.

Idag missförstod jag förreten en grej ganska så rejält. EG lät meddela att dagen till ära skulle man jula på F21 och flyga över hela Norrbotten med en julgran. Ja, så tolkade i alla fall jag det. Framför mig såg jag hur man lyfte med helikopter som hade en står fin gran hängandes under till. Trots att jag dock tyckte det hela var lite spektakulärt så köpte jag konceptet och militären gör ju lite hur dom vill. Samtidigt blev jag lite mer konfunderad då hon nämnde att hon hört hur dom lyft på F21 med bland annat JAS-plan. Va fan tänkte jag, dom kan väl inte binda fast en gran under ett JAS-plan? Fast dom kanske bara var eskort till tomtehelikoptern. Jag hade också en tanke kring att man kanske kastade ut pepparkakor på sin flygväg. Men för att ta död på alla spekulationer kikade jag in på NSD och såg då svaret. Någon levande gran var det inte tal om utan istället flög sex stycken jasplan i formation som en julgran. Ja, nu vet ni det. Ska se om jag inte på NSD´s nåder kan lägga in en bild på det hela. Men som sagt, förvänta er ingen äkta julgran, det misstaget räcker att jag själv gjorde.

Nä, nu måste jag återgå till verkligheten lite och även försöka få i mig lite mat. Ska också passa på att fila lite ytterligare på mitt andra projekt. Har en person som sitter som på nålar för att jag ska ta tag i ytterligare en bit i detta projekt.

Ha det finfint och glöm inte att det exakt om en vecka är dan före dan..så att säga.

På återhörande!
E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar