söndag 2 december 2012

1:a Advent, något har hänt!

Så där, då var vi framme vid första advent. Julpyntet är på plats och inatt, lagom till när jag och Svampis vandrade hemåt i vinterkylan föll den första riktiga snön. Så nu är det vitt på marken och allt ser genast lite ljusare ut. Med tanke på SMHI´s senaste rapport om kyla de kommande 2 veckorna lär nog snön ligga kvar minst lika länge. Så med adventspynt och juleljus inomhus och ett vitt snötäcke utomhus ser det faktiskt för en gångs skull ganska så juligt ut även här i södra delarna av landet.
Men men hellre snö och kyla än regn och blask!

Annars känner jag mig hyfsat disträ idag. Vet inte om det beror på gårdagen men idag har varit en sådan dag då man mer eller mindre gör minst möjligt förutom det allra nödvändigaste. Det var nödvändigt att köpa vatten på flaska och det var nödvändigt att dammsuga samt slänga sopor. Allt annat är skjutet på framtiden. Jag har fortfarande inte satt in grill och trädgårdsmöbler men dom klarar sig nog ett tag till.

Imorgon startar ännu en vecka med allt från kurs till att passa Helmer Hund. Hm, ja kärt barn har många namn och just denna jycke kallas även för Helmut samt Hell m.m.
Men men, det ska nog gå bra, det har det gjort förr.

Såg att man kunde köpa äggivta samt hela ägg...på flaska..???!!

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag monterat upp ljusslingan ute på altanen. Jag inser nu att min slinga inte bara förser grannen med ljus utan har även förvandlat min uteplats till rena rama scenen. Känns nästan som om det fick lite motsatt effekt, dvs det blev inte direkt någon mysig diskret belysning utan kan kanske av ett fåtal anses som smått störande. Så jag får ta mig en funderare men det lutar åt att hela installationen släcks när det är sovdags för att bara vara tänt under kvällstid. Men men, alltid lär man sig något och jul är det bara en gång per år. Kan även bli spännande att se kommande elräkning...hehe

Fick förresten en annan sak att grubbla över igår. Men kom på att egentligen är det sannerligen inte mitt problem men kände ändå lite wierd. Vet att jag inte bör eller ska enegagera mig men det handlar väl kanske mer om omtanken som sådan. Men som sagt, ska skjuta sådana grejer åt sidan tror jag. Det är bara waste of energy, och energin kommer jag behöva själv.

Om ni tittar på TV och då i första hand någon av de kanaler som inte är "Public Service" så kan ni lägga märke till att 90% av allt reklam från och med nu är ganska så inspirerad av jul. Bara att gilla läget liksom.
Lill-E har hävdat att min vattenkokare av märket Bodum inte är något "märke". Skit samma men Bodum är trots allt ett märke och tydligen så enkelt att till och med en apa kan använda det. Ja, det såg jag på Bodums nyaste reklamfilm.
På tal om apor, vi är ganska kvicka med att säga att klarar en apa av att göra något så är den smart. Sällan tänker man ju på att det kanske är Vi som har aphjärnor...hehe Well well, nevermind.

Nu ska jag och och skotta!

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar