tisdag 4 december 2012

Var annars...

Så var ännu en dag i vinterland avklarat och hem kom jag mot alla odds efter att ha burit, släpat både mig själv och cykel genom den upplysta staden. Föst släpade jag mig ner till min kvällskurs. Kvällens tema var NÖD, ja ni vet, Mayday Mayday Mayday. Icke att förväxlas med svenska språkets Majdag. Det är ju två vitt skilda saker.... Har förresten insett att det är helt okej att sitta i skolbänken igen och jag tror att jag funnit två huvudanledningar. Nummer ett är att det man nu läser är både intressant och lärorikt. Det andra är att man nu är äldre, ja mycket äldre än när man liksom gick i skolan/gymnasie. Så jag har goda förhoppningar om att jag ska greja detta så lägger jag bara manken till kommer säkert tentamen om en vecka gå som en dans. Får väl lägga undan alla Kermitar och annat och fokusera på kursen.
Hur som haver, temat för kvällen var alltså att göra korrekta nödanrop. Nyttigt nyttigt.
En kall höstkväll 1994 gick M/S Estonia till botten i en av det värsta fartygskatastrofer i modern tid. Händelsen fick eko i hela världen av förklarliga skäl och en hel del lagar och förordningar ändrades efter detta. Men en sak är väldigt intressant och det inträffar timmarna innan färjan förliser, och det är M/S Estonias Mayday -utrop. Hela radiokontakten finns på Youtube (var annars) och vi kan där följa de dramatiska minuterna och lyssna på kontakten mellan kaptenen ombord på Estonia samt några andra kaptener på Viking Line och Silja Line.
Vad har då kursen med detta att göra, jo man begick en hel del generalfel vid allt från anrop till språk, och då talar vi ändå om rutinerade sjökaptener....
Jaja, nog om det, men som sagt allt finns på Youtube för den intresserade.

På tal om annat, Kermit the Frog har nu blivit ett stående inslag på jobbet, men tydligen kan man inte bli allt för känd eller så är det en generationsfråga. Mange, Adde, Svampis och jag hade ett litet allmänts snack hos mig då Svampis helt sonika plockar upp Kermit och undrar om man inte kan få honom i annan färg. VA????? Va fan sa du??? Annan färg?
Ja jo..hm typ röd eller blå, svara Svampbob helt seriöst.
Nu ska gudarna veta att Svampis och Adde båda är födda i slutet av 80-talet och har inte direkt vuxit upp med mupparna. Men efter en lektion om the Muppets samt googlande på olika bilder samt ett klipp på Youtube (var annars) framgick det nog ganska så klart och tydligt att Kermit..är GRÖN!
Snacka om att svära i kyrkan.....bläääää

Well well, imorgon är det onsdag och sedan vänder även denna vecka mot helg igen. Kvicksilvret i termometern envisas med att vara på minussidan och det har redan aviserats mer snö. Till helgen ska dock solen lysa lite men inte tillräckligt för att snö och is ska smälta bort. Vet inte, men jag gillar vinter och snö medan jag vet att andra helst vill dö. Men till er som jämrar er, tänk positivt, för efter vinter kommer vår...

Nä, nu är det dags för aftonbön.

Gud som haver barnen kär,
se till mig som liten är
Var jag än i världen vänder,
lärde jag mig aldrig stå på händer.
Lycka kommer lyckan går,
klia ej på gamla sår.
Amen

Hm, det är fortfarande oroväckande tyst gällande plogning. Skumt...
Nåja, det lär väl visa sig när man slår upp locken imorgon om det blir ännu en dag att släpa hojjen till och från jobb. Men börjar bli lite tröttsamt och vill man som kommun att fler ska cykla än att köra bil är det nog dags att damma av plogarna, i alla fall på cykelbanorna. Men men, den som lever får se.

Nu ska jag avrunda kvällen med lite film på Youtube (var annars)....

/Eken


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar