tisdag 18 december 2012

East of the sun-West of the moon

Hm, blev en lite wierd kväll faktiskt. Fick vara lite psykolog, taktiker men även skälla lite. Sedan om det gick in i människan i fråga är ju en annan sak ibland blir man bara så trött. Samtidigt är man glad att man varit med om ett och annat här i livet för jag ansåg att jag hade 100 procent täckning för mina argument. Men att försöka förklara det för en människa med totalt tunnelseende blandat med en naiv syn om omvärlden, tja då blir det bara mupp. Måste nästan ta till den gamla klassikern "Det är inte jag som förklarar dåligt, det är du som fattar trögt!!!!!!"

Nåja, orkar inte hänga upp mig på det faktiskt. My life is way more better.

Egentligen borde jag göra annat nu men mina filosofiska tankar tar ibland överhand. Funderade lite på hur livet, och inte minst världen skulle se ut om man kunde backa 10 år och liksom göra om allt. Dock med vetskapen om hur det liksom är i nuläget. Det är helt klart en svindlande tanke. Mitt liv hade nog absolut inte sett ut som det gör nu och jag hade säkert både haft annan bostad och en hel hög med pengar på banken, tror jag. Men på 10 år hinner det faktskt hända en hel del. Ångrar man något, ja självklart, men att ha det ogjort så här idag, nä tror inte det. Valen man gjorde under dessa 10 år har ju till stor del format hur man är idag. Enkel matematik. Men åter igen, tanken är kanske mer svindlande än lockande men jag vet själv att jag gjort helt andra vägval om jag fick backa om. Samtidigt hade man nog inte missat en hel del spännande, roliga och härliga personer, samtidigt som man förmodligen träffat andra lika spännande, roliga och härliga personer.

Livet är trots allt spännande. Varje år träffar du folk du aldrig träffat, besöker platser du aldrig sett och stöter på problem du aldrig tidigare stött på. Men visst, det är väl så det ska vara eller?
Jag brukar ibland stanna upp och filosofera lite för mig själv, se vad som hänt bakåt. Inte för att jag ältar tråkigheter och problem, trots det kanske är just sådana saker man kommer ihåg. Nä, jag funderar nog mer i förebyggande syfte om varför saker och ting inte riktigt kanske blev som det blev.
Men även positiva saker funderar man på, saker som man kanske av olika anledningar aldrig mer kommer att uppleva. Frågan är ju då, tog jag tillräckligt tillvara på just den där stunden? Bra fråga...

Hm, ja man kan filosofera hur mycket man vill. Alla är vi ju olika och att stanna upp och tänka efter eller tillbaka passar inte alla, jag vet. Men jag gör det och kommer nog alltid göra det.
Kom på att för exakt två år sedan var jag, tja precis som jag är nu. Samma livssituation, samma jobb och i princip samma allt liksom. Är det negativt eller positivt? Inte vet jag, men jag far inte illa av det. Precis nu som då ser jag med spänning och tillförsikt fram emot det som komma skall. Vet att jag har 2-3 jätteroliga saker framför mig inom en månads tid, men vad som händer efter det vet jag inte.
Så det är ju det som gör det spännande att se hur livet blev om jag skriver likadant om två år igen...
För det hände ju faktiskt en hel del under dessa två gångna åren, både motgånger men också medgångar.
Under dessa två år har jag också träffat en hel del nya människor som jag lärt känna på olika sätt och vis, vissa riktigt nära, andra lite mer avvaktande. Men det är ändå människor jag inte visste existerade för då två år sedan, lika lite som dom visste att jag existerade. Nya livsöden, nya bekantskaper och nya historer som trots allt utspelas under samma sol, inom samma land. Även det är en häftig tanke!

Hm, ja East of the Sun-West of the moon, där någonstans befinner jag mig....och jag gillar det....

Eder
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar