torsdag 31 januari 2013

Bye Bye Dubai

Hej hej!
Ja, allt har ju ett slut, så även denna resa. Måste säga att jag har nog aldrig känns mig så säker och trygg att semestra i Dubai. Chansen att bli rånad är minimal, invånarna själva är ju säkert x-antal gånger rikare än jag och om alla de gästarbetare som finns i landet skulle hitta på dumheter, ja då åker dom antingen i fängelse på direkten eller blir utvisade på livstid. Något som faktiskt inte har råd till. Så med detta i åtanke så är Dubai helt klart ett tryggt ställe.
En liten häftig sak hittade jag på gatan. Detta är en automat där man kan ta ut guld...Så behöver man lite hardware är det bara att sticka in kreditkortet och ut kommer guld.
Vet inte om det skulle funka hemma men förmodligen inte. Annars anses ju Dubai tydligen som lite av guldets Mecca. Som jag skrev innan är olja inget stort för landet, endast 3% av BNP. Nä istället är det handel av alla dess slag som byggt upp landets rikedomar. Det började för länge sedan då man mer eller mindre tvångsskattade alla som passerade sundet, ja lite av piratmetoder. Sedan blev det smuggling men nu i modern tid är det finansiella saker som dom tjänar pengar på. Ja, utöver flyget som är deras största inkomst sett till BNP.

En sak är dock säker, jag kommer att fara tillbaka. Man måste ju se världen sju underverk och enligt Solle ska även innerstaden rustas upp och putsas till. För detta ändamål har redan Shejken avsatt ca 80 miljarder dollar. Hm, tänk er om en svensk stad fick dom pengarna att fixa till stadsmiljön. Ja i Dubai verkar det inte finnas några gränser och det syns. Allt är faktiskt snyggt, rent och nytt. Även vi turister skulle inte ens komma oss för att slänga skräp på marken eller uppföra oss illa tror jag. Man tar ju seden dit man kommer. Skulle man skräpa ner och även åka dit är det dryga böter! Det kan ni tänka på om ni ska dit.
Men annars är det som sagt ett land utan dess like, ja lite som ett fantasiland. Inget är omöjligt känns det som och pengar har dom gott om. Man månar även om turisterna och trots att landet är ganska dyrt så får man valuta för pengarna. Att ligga på stranden är nice men man får vara beredd på att konstant höra helikoptrar surra och flygplan som flyger över landet. Det är förresten med helikopter man får bäst vy över palmöarna. Kör man med bil ser man inget själva mönstret kom vi på.
Längst ut på den första ön finns ett gigantiskt hotell som heter Atlantis. Det har fokus på vatten och vattenliv och vill man är det fritt fram att bada, leka och simma med delfiner...! Sedan om det är moraliskt riktigt vet jag inte men det är en annan femma.

Hemresan sker även den via Doha/Qatar och det blir ett kort stopp. Väskorna är åter prydda med "Rapid transfer" så vi slipper stå på Kastrup med lång näsa.
Ja, jag skulle kunna skriva en roman om detta land men jag hoppas att ni läsare fått en liten hint om Dubai och dess galenskap. Men har ni chansen så kan jag absolut rekommendera att fara hit. Det går idag även charter (Apollo) från Sverige om man hellre gillar det stuket.
Men jag är som sagt helt klart inne på att fara igen, vem vet, kanske med EG eller E eller någon annan av er läsare. En guide är ju alltid bra att ha med sig...
Trots att ni kanske inte gillar shopping så ÄR det mäktigt att stiga in i Dubai Mall, denna galleria med över 1000 affärer. Grand Samarkand har typ nada att sätta emot, tro mig. Fick även höra att Dubai har ca 70st Malls som med över 100 butiker....

Well, nu lämnar jag detta land och återvänder till vardagen. Men helt klart med en massa minnen, erfarenheter men även nya bekantskaper som ska vårdas ömt...




Jag avslutar med svaret Shejken/Bossen fick på varför man alltid ska vara först och störst: Well, every one remember the first man on Mount Everest or the first man on the moon. Nobody remember who was the second....

På återhörande!
Eken





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar