måndag 28 januari 2013

Glitter och lite Glamour

Hej hej!
Idag har varit en ganska avslagen dag med strand och sol, sol och strand. Ibland behöver man göra minst möjligt tycker jag. Vi laddade istället för mötet med mammas barndomspolare Solle som bott i Dubai i ca 23 år nu.
Stranden var dock helt ok och som vanligt lyckas jag alltid somna. Vet inte om det är solen eller vattnet men något är det ju.

Ja, om man som sagt gillar att sova är det inte dumt med en strand och har man semester kan man lika gärna sova lite.

Men så kom han då, Solle och hämtade upp oss vid hotellet en special Volvo som inte ens finns i Sverige kan jag meddela, i alla fall inte denna version med nästan 400hk.
Vi begavs oss till en av Dubais mer exklusiva Yact Clubs och för en gångs skulle kände man sig lite, tja viktig. Eller nä rik kanske man kan tillägga. Stället var kanonfint och maten alldeles fantastiskt god. Under middagen fick jag svar på många av mina frågor också. En liter bensin kostar ca 2kr per liter. Den idag största inkomstkällan för Dubai är Emirates Airline, dvs flygbolaget som står för öce 30% av landets BNP. Till detta kan nämnas att oljan bara står för ca 3%...!!! Vidare fick jag reda på varför kryssningsfartyget Queen Mary 2 ligger nere i hamnen och har gjort så i x-antal år. Tanken var att det skulle bli hotell vid någon av palmöarna men så blev inte fallet. Till råga på allt ligger QM2 just nu på grund nere i hamnen, ja hon sitter fast i sanden!

Sist men inte minst frågade jag var Dubai har för planer framöver, kommer det kommer något nytt crazy bygge eller vad? Hm, ja det kommer det!! Man har planer på att i NATURLIG storlek bygga upp världen sju underverk!!!!!!! Ja, okej då, ska det ske blir det nog just här i Dubai.
Shejken som bossar här fick en gång frågan varför man bygger världen högsta hus. Han svarade lite svävande att tja,därför att vi kan!
Detsamma gäller alla andra konstiga saker, dom kan, dom vill och dom vill framför allt vara först.
Solle berättade att Emirates som idag är ett av världen största flygbolag kommer ha som mål att bli störst inom snar framtid. Redan idag har dom en flygplansflotta som är i snitt 4år gammal. Varje månad får dom ett nytt A380 för leverans, nu vet världen största flygplan och man har köpt över 90 stycken....
Man ska även bygga en tredje Palm-ö som ska ha plats för ca 1,5 miljoner invånare.
Ja, det händer en hel del i detta konstiga land. Själv tycker jag det var nice att liksom vara kung för en dag. Det är ju inte var dag men efter en middag står och väntar på bilen, samtidigt som andra ägare till Porsche, Ferrari, BMW etc gör det samma.

Ja, även detta blev en bra dag, en dag att liksom verkligen lägga till minnet. Jag har faktiskt lärt mig en hel del om Dubai idag och kanske kan jag se landet med lite andra ögon nu. Kan även meddela att varje nyår rustar man Burj Khalifa med 160 ton (!) fyverkerier och smäller av lagom till tolvslaget.  Men som sagt, varför, tja för att dom kan!!!

Well, det var all for now!

På återhörande!
Eken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar